söndag 21 oktober 2007

same shit, different name?

Gjorde en liten sökning på nätet, kollade priser på adsl-abonnemang. Surfade först in hos Universal Telecom och fick en uppmaning att slå till omedelbart (gulmarkerad text)




Billiga var de oxå, och som krydda på moset lockade de med 50 kr rabatt om man tecknade telefonabonnemang samtidigt.


Kollade vidare och hamnade efter ett tag på Glocalnets sida, ni vet de som är så låga.

Efter att ha knappat in telefonnumret satt jag och läste ytterligare ett meddelande med Grattis i rubriken. Blev dock lite förvirrad då jag fick för mig att jag nyss hade läst samma text:



Det jag har markerat med gult är ju exakt samma formulering som hos Universal, in i minsta detalj. Kan inte vara slumpen. Är det samma ägare till de bägge bolagen och att de får använda varandras material? Har de använt samma byrå till sina hemsidor och någon där inte orkat spåna fram en klämkäckare formuleringvid jobb nummer två? Har någon tjuvkikat på den andres sajt? Förresten, Glocalnet erbjöd mig också 50 kr rabatt om man tecknade telefonabonnemang samtidigt.

Priserna då? Var de också samma kanske ni undrar? Nejdå, naturligtvis inte. Glocalnet, som marknadsför sina priser som så himla låga var en femtiolapp högre än Universal telecom!

Universal Telecom - Det var lågt.

Är det förresten någon som har erfarenhet av dem som internetleverantörer, hur deras kundtjänst och support fungerar? Där finns det två intressanta frågeställningar; väntetid i telefon och kompetens. Kompetensen är viktigast, två minuters väntetid i telefon är ointressant om man inte får någon hjälp alls. Och så till den viktigaste frågan - Systemstabilitet, är någon av bolagen som är känd för att vara sämre? Är lite rädd att man delvis får det man betalar för. Nu är jag kund hos Bredbandsbolaget och de är hyggligt stabila, hade en kort period förut när några nerkopplingar låg på "deras sida" och de har bra support - men frågan om det är värt 150:- extra i månaden om billigare bolag levererar en bra tjänst.

---
Andra bloggar om: , , , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hatar sånt där. Sånt här. Det är farligt att byta leverantör. Byt aldrig leverantör! Det är farligt. Hör du det? Det är farligt. De vill oss illa, alla de där. Och varför i helvete kan inte alla ha samma pris? De gör ju ändå samma sak. Mer eller mindre. Väl? Eller vad gör de egentligen? Gör de nånting över huvud taget. Vad gör de? Egentligen? Vad är det vi betalar för?

rigg sa...

kapten >> jag har bytt leverantör två gånger - bägge gångerna har varit förenade med kaos och strul och flera veckor då jag utan minsta nostalgi har fått lyssna till handskakningsljudet i gamla hederliga modem. Ändå - ett byte kan vara bra också...

Anonym sa...

I will include you and your computer in my prayers.

Evalinn sa...

Ska man skratta eller ska man gråta?

Anonym sa...

Handskakningsljudet??? Har du också en gubbe i grön overall som vevar bredbandet? Och en gubbe i blå overall som vevar hårddisken? Och en kärring som filar naglarna och mumlar nåt om att hon är ansvarig för underhåll av servern? De är sällan de där tre jobbar samstämmigt. Men de ska ju ha lön förstås... eller...ja, ska dom det?

rigg sa...

kapten >> eeehhh... det känns tryggt.

evalinn >> det blir sällan bättre av att man gråter, skratta verkar vara ett klokt alternativ ;) är du oxå på jakt efter bredband?

lilla blå >> de gubbarna och den kärringen är permitterade.