måndag 7 juli 2008

mobilstrul

Hustrun köpte sig en ny mobil, äntligen. Hon har länge envisats med att hon inte behöver en. Nåväl, det blev en billig Nokia på Mediamarkt. Redan andra dagen behövdes den laddas om. Okej tänkte jag, vi hade snurrat omkring mycket i menyerna, fyllt på hela adressboken via blåtand, testat och haft oss, och batteriet behöver ett par laddningar för att få full kapacitet.

Sedan reste hon iväg på en resa, mobilen dog längst vägen, den var laddad dagen före. Den blev aldrig bättre - 24 timmar på en laddning, trots att den kunde ligga ett dygn utan att användas. Så snart vi hade möjlighet, tre veckor efter inköp ämnades den på service hos Mediamarkt. "Tyvärr kan vi inte laga den, för den är fuktskadad" blev svaret därifrån.

Jag vet att mobilen aldrig har varit utsatt för fukt, jag vet att den var lika kass redan vid leverans, så jag ringde Nokias reklamationsavdelning och förklarade läget. "Du skulle ha lämnat in den på verkstad inom en vecka från köpet, då hade de bytt ut den direkt".

"Vi var bortesta - det är sommar och semester, vi lämnade in den så fort vi hade tid - tre veckor efter inköp"
förklarade jag.

"Ja då får du be butiken skicka den till oss så får vi titta på den" blev svaret.

Nytt samtal till Mediamarkt, där fick jag en förklaring på enveckasgränsen. Hade vi kommit tillbaks inom en vecka hade telefonen varit DOD (Dead On Delivery), butiken hade lämnat ut en ny, den felande hade skickats tillbaks till Nokia för att lagas och sedan säljas som ny igen (detta svar fick jag verkligen lirka ur den jag pratade med).

Så, nu är mobilen på väg till Nokias reklamationsavdelning för undersökning. Jag undrar hur mycket detta kommer att kosta Mediamarkt och Nokia i frakter, verkstadsundersökningar och badwill, betydligt mycket mer än vad avansen är på en niohundrakronorsmobil iallafall.

Spännande att se hur detta slutar.

Såg förresten att Elgiganten har en annan garantipolicy, kan vara värt att tänka på när man skall köpa billig elektronik (om det nu gäller mobiler).

---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

stationsvakt@gmail.com sa...

Stackars er - man hatar när teknik strular och försäljarna har en helt annan attityd än när de säljer.

rigg sa...

johnny >> Det är ju sååå jäkla typiskt oxå. Men ändå bättre än min förra egna mobil, som jag nödslakatade efter att ha varit på verkstad tre gånger utan att de överhuvudtaget hittade något fel. Den dog med jämna mellanrum och andra och tredje gången krävde jag långtidstest, men det tyckte de var onödigt...

Béatrice Karjalainen sa...

Så där var det för mig med en Ericssonmobil köpt på Expert (Eller ja då hette de ju inte expert utan var coops egen butik vad den nu då heter, Power kanske det var). Min mobil vägrade att ladda, lämnade ingen den efter 8 dagar och fick veta hade du kommit in igår (en dag de inte hade öppet) så skulle vi ha gett dig ny direkt. Nu fick jag lämna in mobilen i 3 veckor (tur att inte min son helt hade lekt sönder min T20 för någon annan telefon kunde jag inte få låna så länge). När väl mobilen kom tillbaka efter 3 veckor så var inte bakplanet påskruvat, bad dem göra det men fick då till svar att det var specialskruvat och sådana hade de inte, de måste skicka tillbaka den till Ericsson igen.Det tog 1 vecka. Sen höll mobilen i en vecka förbi garantitiden, sen dess är den stendöd.