lördag 12 juli 2008

tänt blir det här...

Vi har renoverat vårat badrum nu i sommar. En välbehövlig renovering som förvandlade badrummet från ett skabbigt rum som totalsågades av en besiktningsman till husets finaste rum.

När vi kom till valet av badrumsbelysning ovanför spegeln kunde hustrun och jag inte enas om vilken vi skulle ha. Åtskilliga exemplar köptes, hölls upp på plats och underkändes. Till sist bestämde jag mig för att göra en själv. Jag skissade fram ett förslag som hustrun gillade, dock kunde vi inte enas om vilken typ av spotlights vi skulle ha. Olika spotlights skulle kräva olika konstruktion av ljusrampen. Två modeller köptes in och en folkomröstning i familjen och bekantskapskretsen gav i stort sett oavgjort resultat. Elektriken fick då den avgörande rösten ur en elektrikers synvinkel. Hustrun fick sin vilja igenom, men för mig som snickare med tummen rätt nära mitten av handen var det också det klart enklaste alternativet att bygga - det blev bara en bräda...

Nu håller jag på och putsar, spacklar och målar för fullt.

Ljusrampen, ögonblicket innan det försågs med fyra hål.



Elkontakten försågs med gammalt arvegods, smått antika mässingskruvar från "The Screw Factory at Uddeholm AB". Screw factory, smaka på det ni... Notera det fula hacket i kanten av det högra borrhålet, så går det när det slinter. Tur att det finns spackel.



Återkommer när belysningen sitter på plats!

---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Asså skruv å brädor i all äro. Men var tusan är korten när du verkligen gör något?! :)

Kom igen nu Rigg...bilder på ett stycke hanverkare som slår sig på tummen tack! :D

rigg sa...

cax >> Äh, ingen vill ta kort på mig när jag är flitig, vill du se sådana bilder får du titta på gamla... (här och här)