tisdag 15 april 2008

du blir vad du äter

Vet inte riktigt hur jag hamnade här, men det var såpass intressant att jag googlade vidare och stärkte mina misstankar. Jag har alltid varit väldigt skeptisk mot Anna Skipper och "Du är vad du äter", programmet som till och med Sveriges Dietistförbund har krävt skall läggs ner. Anna och hennas make Olle Skipper marknadsför sig själva hårt som hälsogurus men verkar bara ha en massa lösa skruvar. Eller, kanske inte lösa skruvar utan en snillrik idé på att blåsa folk på pengar med en "sund" affärsidé. Det hela är genomkommersiellt. Hela annaskipper.se länkar till prylar som visas i programmet. Men, vad annat kan man förvänta sig av en person som anlitas av TV3.

Riktigt mörkrädd blev jag när jag upptäckte att Anna Skipper är några år yngre än mig, trodde hon var tio år äldre. Chockad klev jag ut i köket, stoppade huvudet i kylskåpet och stoppade i mig en falukorvskiva för att inte drabbas av någon bristsjukdom.

Olof Skipper är mannen som fick Jesper Parnevik att inte bara äta lavasand som kosttillskott utan också göra reklam för produkten, ett kosttillskott som visade sig innehålla mängder med arsenik, dioxin och bly i skadliga doser.

"Olof Skipper, 50, tror att han kan bli världens äldsta människa och vill leva minst 100 år till. Han håller en strikt kost och äter sig aldrig riktigt mätt eftersom han tror att kroppens celler lever längre då de "svälts". Han motionerar, sover åtta timmar per natt, spelar meditativ musik och kontrollerar sin vilopuls regelbundet eftersom han har läst att hjärtat är programmerat att slå ett visst antal slag under en livstid..."

En riktigt rolig gammal tråd och makarna skipper finns på mitt nya favorithäng Flashback.

---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

7 kommentarer:

Evalinn sa...

Jag visste det. Det är ju uppenbart att de människor som är med i Galna Skippers program behöver lära sig att äta normalt, inte byta sina konstiga matvanor mot andra konstiga matvanor.

rigg sa...

evalinn >> men då skulle det bli tråkig hemkunskapsundervisning och inte något freak-show-liknande...

Anonym sa...

Hahahaha... de är tomtar utan lösskägg... vi borde skapa en klubb "Antiskipper"...

rigg sa...

mr manolo >> jag går med i Antiskipperklubben!

stella sweden sa...

Eller Skippaskippers!

(uppfödd på tjockt smöriga brödskivor, riktig grädde, socker, kött m sås o potatis, tja en helt vanligt blandad kost...intar aldrig lightprodukter...och ser fortfarande otrooooligt bra ut)

(enligt säker källa...mig)

rigg sa...

stella >> skippaskippers är oxå bra!

Anonym sa...

Stötte på Mrs Skipper på fyllejollen en söndagsnatt..fnissandes o blossandes (läs bolmandes)i sällskap av okänd ung kvinna!