fredag 25 januari 2008

en gåta

Denna gåta utsattes jag för igår kväll. Jag vet inte om jag ska skylla på vinet jag drack, men jag knäckte den inte - trots att svaret är så fruktansvärt självklart när man väl kommer på det.


Fyra fångar står uppställda, tre på ena sidan muren och en på den andra sidan. Två av dem har en svart hatt och två har en vit. De får bara titta rakt fram, och de får inte ta av sig hatten eller på något sätt titta vad de själva har för färg på sig. Det går inte att se över muren.

Person A ser alltså person B och C, person B ser person C medans person C och D inte ser någon annan. Det enda de vet är att det är två svarta hattar och två vita.

Den som lyckas räkna ut vilken färg han har på sin hatt, och motivera svaret blir frigiven.

Vem av dem kan lyckas, och vad är förklaringen till det?

---
Läs även andra bloggares åsikter om

14 kommentarer:

C. van Tijaax sa...

Du tappade mig vid "hatt".

Men jag har en vit keps iaf!

Anonym sa...

jag har en idé, men måste fråga först - får fångarna tala högt? får de rent av röra på sig (om de blundar)?

rigg sa...

c v t >> ingen idé?

nfavm >> De får tala, men inte röra sig.

Anonym sa...

fånge B och fånge C vet vilken färg de har på sina hattar eftersom att fånge A talar om det för dem och därmed friges B och C :) eller?

rigg sa...

nfavm >> fel svar! (men en god gissning)

Anonym sa...

meh! *hahaa* jag ska sova på saken å får återkomma imorrn.

rigg sa...

nfavm >> gör så...natti natti ;)

rigg sa...

Jag bjuder väl på en ledtråd: Det är inte vad någon säger, utan istället vad någon inte säger som ger lösningen!

Matilda sa...

B vet svaret, för hade både B och C haft samma färg på sina hattar hade A redan sagt vilken färg han/hon hade. Alltså vet B att den inte kan ha samma färg som C har på sin hatt...

Matilda sa...

Har du fler gåtor på lager??? :P

rigg sa...

matilda >> Grattis, du har vunnit ett stort grattis. Inga fler gåtor just nu, kanske senare!

Matilda sa...

Tackar! :D Fast det kanske var lite fusk... Hörde den för fleera år sedan och hade väl då svårt att fatta den. Men jag hade faktiskt glömt bort svaret men jag kom ihåg hur jag skulle tänka för att hitta det... :p

The Riddler sa...

Du gjorde just gåtan svårare

Unknown sa...

Helt rätt