fredag 7 september 2007

jäkla fel... (uppdaterat)

Dottern ringde förut. Hon var på det stora köpcentret en bra bit från stan. Hon hade fått något strul med sitt bankkort, kunde inte betala, kunde inte ta ut pengar. Hade inte ens busspengar. "Ok, jag kommer och hjälper dig" sa jag och kastade i mig maten. Innan jag for loggade jag in mig på internetbanken och såg att hon hade övertrasseat kontot. Rejält.

Omöjligt, sa hon och visade mig ett färskt bankomatkvitto med en hygglig summa pengar. Hon blev rädd att någon hade lyckats sno pengar från kontot och väl hemma loggade jag in mig igen. Upptäckte att kontot hade varit övertrasserat (eller överdraget som Handelsbanken kallar det på sina kontoutdrag) flera gånger under den femton månader långa historiken som går att ta fram. En summa på runt 4000:- saknades så långt det gick att få historik. Jag förklarade för dottern att det måste vara banken som fått något fel och försökte ringa supporten. - Spärrton i telefon - provade flera gånger.



Tydligen var det inte bara hon som drabbats. Banken har stängt ner internettjänsten och håller som bäst på att stoppa tillbaks pengarna på kontona.

Dottern höll på att få sin helg förstörd, hon har fått sin tillit till bankerna skadeskjuten, jag fick min middag förstörd och kvällens planering gick åt helsike, tidsmässigt på grund av allt strul- Inte kommer hon att få någon kompensation för det.

Bankens "inloggningsproblem" kom ju lägligt. Nu är det näsan bara de som upptäckte felet "the hard way" genom att bli nobbad på affärer eller i bankomater som vet att nästan fyra tusenlappar har varit ute och valsat från deras konto!


---
Andra bloggar om: ,

19 kommentarer:

Lilla Blå sa...

Banker suger - ruggigt mycket!

rigg sa...

lilla blå >> Ja, usch... Och deras "inloggningsproblem" kom ju lägligt. Nu är det bara de som upptäckte felet "the hard way" genom att bli nobbad på affärer eller i bankomater som vet att nästan fyra tusenlappar har varit ute och valsat från deras konto!

Magnus sa...

Kommer vi få någon ersättning? Knappast...

Anonym sa...

Det är ganska osannolikt att det skulle röra sig om ett "inmatningsfel" som banken hävdar. Då skulle väl knappast internetbanken behöva stängas ned? Sen troliga orsaken är nog ett intrång som Handelsbanken desperat försöker gömma.

Cash is king sa...

Vilket soppa det blev. Man fick skämmas rejätlt i kassan på ICA. Överfylld vagn och lång kö. Kortdragaren säger "medges ej" och jag hävdar att deras system måste ha fått fnatt då jag är hundra på att pengar är där. Testar en annan kassa, samma fel. Då går jag bort till automaten som står precis intill affären och gör ett kontoutdrag(jag testade aldrig att gör aett utdrag). Penagarna var där. Jag visar upp den för expediten, försöker igen men icke. Efter många om och men fick jag ställa tillbaka varorna.

rigg sa...

magnus >> Knappast. Bankerna är blixtsnabba på att skicka straffavgift om kunden övertrasserar kontot, men ersättning från banken om de sätter kunderna i ekonomisk knipa och problem... Knappast...

anonym >> Det finns ju två tänkbara orsaker till internetbanken stängde:

a) Överbelastad server då massor med kunder försöker kolla saldot.

b) Att de stängde för att så få kunder som möjligt skulle se att just deras konto var "drabbat".

Det lustiga är att transaktionsdatumet ligger så långt bak i tiden, före juli 2006.

rigg sa...

cash is king >> Ja du hamnade i en värre soppa än vi! Tråkigt.

Josefine sa...

Det samma hände mig på ICA i Solna. Handlat för helgen. Lång kö å stressad. Panik när kortet verkar tomt. Går inte att ringa telefonbanken. Man står där som en idiot utan pengar fast man har 4000 kr på kontot..

Anonym sa...

Ringde precis den goa telefonbanken. Det funkar fortfarande inte att kolla sina konton. Strååååålande... byta bank man borde.

Helena sa...

Det var bara att lämna ifrån sig de kläder jag tänkt köpa i kassan. Samt skramla ihop slantar ur fickorna för att handla middag... Det går fortfarande inte att logga in. Jamenvafan!

rigg sa...

cash is king, josefine & helena >> "Frågan om att gottgöra enskilda kontohavare för det inträffade ska avgöras av varje lokalt bankkontor" sår det ju som avslutning i DN:s artikel. Då vet jag vad jag skall göra på måndag...

Jon sa...

Sambon och hennes pappa fick uppleva detta the hard way, tror hennes mamma hade samma problem. Så fan heller att det rörde sig om hundratal det här verkar omfattande. Säger bara kräv skadestånd och/eller BYT BANK!!!

Lotta sa...

Ja en annan klarar sig. Så mycket pengar har jag inte som de kan sno åt sig...

Miss Jurist sa...

Usch, usch! Så jobbig situation! Tur att du kunde hjälpa din dotter att få klarhet i vad som hade hänt iaf.

rigg sa...

jon >> det verkar som det var många...

lotta >> men banken snodde mer pengar än vad som fanns på kontot så du hade inte klarat dig ;)

miss jurist >> ja, hon var rätt skärrad innan jag insåg att det var datafel på banken.

Anonym sa...

Ett tips är att alltid ha två kort. Det spelar inte så stor roll om det är bankkort eller konto/kreditkort, men det gäller att se till att de är från OLIKA banker/kortföretag. På så sätt kan man alltid betala även om "huvudbankens" kort inte fungerar pga datorer som brutit samman.

Detta upplyser naturligtvis inte bankerna om när de berättar hur bra det är att vara "helkund" hos dem.

Anonym sa...

Jag måste sett vit ut i ansiktet när jag skulle betala mina öl på systemet och det gick inte..Givetvis började jag pilla på baksidan av kortet för att det kanske var smuts som va problemet o då gick kortet sönder helt. Jipii

rigg sa...

(Här ser ni exempel på att det är bra att hitta på ett "nickname" genom att klicka på "Övrigt" i stället för att heta anonym när man kommenterar)

Anonym (nr3) >> Jo, det kan vara bra. Det har jag själv men jag har inga pengar på den andra banken *hahaha*

Anonym (nr4) >> Ja, du får väl ta ett snack med banken om ersättning. Du borde kunna hävda att du blev kränkt, förödmjukad och fick helgen förstörd samt en massa krångel genom att kortet gick sönder.

Stellan sa...

"tillit till bankerna" - den var rätt bra. Finns det någon som har det nuförtiden? Inte jag, i alla fall.