tisdag 11 december 2007

bra för både miljö och plånbok

Var på en sån där handledarutbildning häromveckan. Mellandottern skall ta körkort och nu måste även den person som skall handleda gå på kurs. En av kursens behållningar var några tips i eco-körning, som är obligatorisk i dagens körkortsutbildningar.



Jag tog personligen till mig en del av tipsen, och genom dessa har jag nu under 14 dagar sänkt min bensinförbrukning med 10 %. En sån enkel sak som att hålla rätt lufttryck i däcken. Jag brukar slarva med att kolla lufttrycket, kollar väl några gånger per år och genom att pumpa upp däcken 0,5 - 1 bar högre än rekommenderat beräknas bensinförbrukningen sjunka med 5 %. Att köra lugnare sänker också en hel del...

En 10-procentig sänkning av förbrukningen ger mig knappt 200 kronor mer i månaden i plånboken. Sänkningen minskar också mina avgasutsläpp och är ett av mina bidrag till miljön och klimatdisussionerna.


---
Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: