torsdag 21 december 2006

jag, en guldfisk?

Guldfiskar har sällsynt dåligt minne, eller dom antas i allafall ha dåligt minne, om det är så på riktigt eller inte vet jag inte och jag tänker inte heller ta reda på det... inte nu i alla fall.

I alla fall, i bland känner jag mig som om jag har minne som en guldfisk - inte längre än tre sekunder. Men ofta kommer jag ihåg saker jag anstränger mig med att memorera. I går var jag till exmpel på stan och parkerade bilen i parkeringshuset, hade full koll på exakt var jag parkerade bilen. Trodde jag skulle det visa sig...

När mina ärenden var färdiga och jag kom tillbaks till parkeringshuset konstateraade jag med ett skratt att jag mycket väl kom ihåg vart jag hade ställt bilen, men jag hade absolut ingen koll på vilken våning den var på. Lyckligtvis är nu inte parkeringshuset så högt, och jag återfann min bil på exakt den plats jag hade lämnat den på - på andra våningen.

Häromdan var det nästan likadant, jag var och handlade mat och irrade omkring som en... ja... varför inte som en guldfisk inne på affären för att försöka komma ihåg vad det var jag skulle handla och det var inte många saker. Vid ett par tillfällen kom jag på vad jag letade efter, nästan som en ingivelse, släppte vagnen och satte med bestämda steg av i en given riktning för att två meter senare inte ha någon som helst aning om vart jag var påväg eller vad jag skulle ha. Det var bara att återgå till vagnen och fortsätta planlöst. Vid ett tillfälle kom jag på att jag skulle ha något i andra änden av butiken och parkerade därförr vagnen för att slippa trängas med den. Väl tillbaks med vad jag nu hade hämtat kom jag inte riktigt ihåg vart jag hade lämnat vagnen... det var bara att diskret titta runt tills jag såg den, naturligtvis på exakt samma ställe som jag lämnat den.

Nu tror jag egentligen inte att jag har guldfiskminne, inte heller att jag drabbats av alzheimer eller något liknande. Jag har bara en förmåga att nästan alltid ha fel saker i huvudet, jag går och tänker på allt annat än det jag egentligen borde tänka på, i alla fall just då.

1 kommentar:

Moddan sa...

Guldfiskar kommer ihåg i ca.3 sekunder, det är därför dom inte blir uttråkade i en glasbubbla. fast jag är inte heller så jäkla säker på det där, alltså att dom inte blir uttråkade. Dom ser då förbannat uttråkade ut.