tisdag 12 december 2006

negerboll?

Kan lika bra börja med det... när jag bestämde mig för att blogga hade jag inte en tanke på att skriva några politiska inlägg i debatten! Men när jag läser dagens Aftonbladet.se så kan jag inte låta bli att kommentera att Anna Sjödin överklagar till HD nu när inte Svea Hovrätt tar upp hennes överklagan. Har hon inte vett att inse att hon nu bara är en politisk belastning av kolossalformat? Ett otroligt idiotiskt men intressant resonemang fördes av hennes försvarare Leif Silbersky i samband med att hennes överklagan lämnades in i början av november, enligt Silbersky har Sjödin inte brutit mot lagen;

"- Även om Anna Sjödin sagt svartskalle så är detta inte ett lagbrott och det vill jag att hovrätten ska pröva."
DN 2006-11-01


Jaja... Anna Sjödins vara eller icke vara fortsatt SSU-orförande efter att ha blivit dömd för förolämpning, våld mot tjänsteman, våldsamt motstånd och egenmäktigt förfarande kan man ha olika åsikter om. Sjödin har en uppfattning, jag har en helt annan... Men - detta leder mig osökt in på något helt annat:





Om det alltså ska vara helt ok för ledaren, (alltså, ok enligt denne ledare, dennes stjärnadvokat och Partiet som ännu inte sparkat henne ännu) förebilden i Sveriges Största Ungdomsförbund att vräka ur sig "jävla svartskalle" till en invandrare som bara försöker utföra sitt arbete förstår inte jag alls den hysteri som blossar upp ibland när det avslöjas att konditorier säljer "negerbollar".

S
jödin använde ordet "svartskalle" i nedsättande termer mot en invandrare som hon ansåg "inte borde få vara här" och de konditorier som säljer sina negerbollar använder det för att marknaddsföra en riktig delikatess som innehåller för lite choklad för att lagligt kunna kallas "chokladbollar".


Inga kommentarer: