fredag 29 december 2006

kärringar...

Det är lika bra att jag tar det redan i ingressen... rubriken hade likagärna kunna varit "gubbar..." därför att jag tror inte att gubbar och kärringar skiljer sig så mycket i detta. Slumpen gjorde att det blev just en äldre kvinna, nedan kallad "kärringen" som fick mig att författa detta.

Jag skulle på Systembolaget tidigare idag, Systembolaget där vid det lilla köpcentrat. Parkeringen var fullsatt, överallt stod bilar och lurpassade på platser. På andra ställen stod bilar vars förare inte vågade köra, blockerade vägen effektivt med långa köer som följd. På andra varvet hittade jag äntligen en lucka, men när jag lade i backen och tittade i backspegeln satt det en kärring i sin bil såpass nära mig att jag inte skulle kunna utföra min manöver. Med teckenspråk försökte jag förmå henne att backa så jag också skulle kunna backa, hennes svar på teckenspråk tolkade jag som att hon inte kunde därför att hon också hade en bil bakom sig, vilket hon mycket riktigt hade, en och en halv meter bakom sig. Jag behövde ju bara 30 ynka centimeter till så jag backade helt enkelt fram ända mot hennes bil, nåja, till tio cetimeter från hennes bil. Kärringen såg alldelens förskräckt ut och fortsatte med sitt teckenspråk att hon inte kunde backa på grund av den bakomvarade bilen. Herrgud, kan hon inte backa 30 centimeter i en 1,5 meters lucka ska hon överhuvudtaget inte köra bil. Nu började jag bli lite irriterad så jag öppnade bildörren och ropade åt henne att backa, äntligen lydde hon och jag applåderade henne.

På väg till och från butiken iaktog jag bilisternas beteende på den överfulla parkeringen och såg att det fanns två typer, dels den - lik kärringen som inte vet vart deras bil börjar och slutar, som inte vågar, som blockerar trafiken och skapar jättelika köer. Sedan finns det en annan typ, mest bestående av gubbar och killar. Kanske kommer jag själv att höra till den om tjugo år, den som inte ser sig för, den som skall tränga sig fram, den som ligger på gränsen att köra in i andra bilar bara för att komma före... Eller, om tjugo år förresten? Jag klämde mig redan in och tvingade bort en kärring idag.

Inga kommentarer: