tisdag 1 januari 2008

bloggåret som gått...

Det är inte lätt att välja bland fjolårets 640 blogginlägg, det är inte ens lätt att komma ihåg och hitta igen de inlägg som är värda att lyfta fram av olika anledningar.

Bloggåret som gått har haft sina toppar och dalar, som även det verkliga livet har. Periodvis har bloggposterna bara poppat fram och ibland har det gått riktigt trögt. Jämför maj månads 93 inlägg med novembers 25 stycken. Mycket beror på tillgång eller brist på tid att sitta och fundera ut saker och ting men även att inspirationen och kreativiteten åker berg-och-dalbana.

Här kommer några axplock från fjolårets bloggande:

Ibland kan jag vara helt förvirrad, vilket vissa familjemedlemmar har lärt sig att utnyttja. Ibland är jag bara väldigt disträ, och då kan jag passa på och bjuda på en del av mig själv. Men som sagt var, ibland är jag bara helt förvirrad!

Jag fick aldrig något svar på denna; Vad säljer de danska svinen egentligen, är det pølse, øl eller sex?

En annan intressant fråga jag ställde i bloggen, som jag inte vet om jag någonsin fick det korrekta svaret på är hur lång en grisblink egentligen är. Efter knappt två månader damp det ner en kommentar där det påstods att grisar inte blinkar. För att citera den kommentaren av Softmuppet:


en grisblink är en vilseledande tidsangivelse som skapats för att få folk att tro något kommer ske snabbt när det egentligen inte alls kommer ske - precis som en grisblink - för... GRISAR BLINKAR INTE!


Sant eller falskt? Jag vet inte, fast jag har hört den förklaringen förut. Nu har ni chansen att fundera på det...

Jag utsåg årets perversaste man redan i februari. Ingen svensk lyckades nog knycka den titeln senare under året. Möjligen bräcktes han av bajsmannen i december (som jag tyvärr inte hade tid att blogga om), men han var ju norsk.

Årets största dos i värdelöst vetande måste nog ha varit när jag redde ut det där med vårdagjämning och lika lång natt som dag. Svaret blev, kort sammanfattat: "nej, natten och dagen är inte lika långa eftersom man måste ta hänsyn till refraktionen, alltså ljustets brytning i atmosfären".

Tänk att jag hittade en rolig bild på nätet jag inte lyckades skriva någonting om, bad om hjälp, fick en hel del kommentarer men ingen lyckades "få till det". Fortfarande en helt märklig bild!

Det här var en av mina favoritpostningar: London - New York the Google Way. Tyvärr har Google nu uppdaterat sin kartdatabas och hela poängen är spårlöst borta, då de nu inte längre beräknar köranvisningarna. Hittade dock ett klipp på tuben från tiden då man kunde få denna underbara köranvisning.


En annan favorit, jag kan berätta att jag höll på i timmar med denna. Först intensivt bildgooglande utan att hitta bilden jag var ute efter, sedan letade jag istället rätt på filmen och snabbspolade den för att hitta det jag var ute efter: E.T med peruk. Lika som bär är de iallafall!



Slutligen, den bloggpost jag är mest nöjd med under det gångna året. Jag satt och tittade på det färdiga resultatet och tänkte wow, den blev faktiskt riktigt bra, vilket inte händer med många bloggposter.

2 kommentarer:

stella sweden sa...

Som inte enbart självutnämnd förvirrad bloggare så tycker jag att de inlägg du i ett förvirrat tillstånd skrivit är de jag gillat mest....då får jag verkligen skärpa mig och försöka tänka till lite..naturligtvis har jag inte lyckats med det då en som skriver förvirraden gör det än mer förvirrat för en annan förvirrad...minns vagt att jag skrivit ett inlägg om det?
;)

rigg sa...

stella >> du har ju just skrivit årets hittils mest förvirrade kommentar *hahaha*

men jag fattar, föörvirring kan vara förvirrande... och du ska bara veta hur många gånger jag söker efter mina egna äldre bloggposter.