onsdag 21 mars 2007

vårdagjämning

Strålande solsken från en klarblå himmel... Takdropp, solens strålar tinar snabbt upp nattfrosten, termometern stiger snabbt... Läser i DN att värmen kommer åter i helgen, hurra. Samma artikel i DN påminner mig också att det är vårdagjämning. "Vårdagjämning innebär att natt och dag är lika långa." står det i artikeln och det är också det jag alltid har lärt mig. En faktakoll i Wikipedia ger mig en dos värdelöst vetande att lägga till allt annat värdelöst vetande som finns i mitt huvud:

"Vårdagjämningen är inte en dag utan en ögonblicklig händelse som inträffar vid en bestämd tidpunkt. Varje händelse förekommer dock vid två olika datum på jorden. Därför är vårdagjämningens (och andra händelsers) datum inte entydigt. Vårdagjämningen kan till exempel ett visst år inträffa när det är den 21 mars i Sverige men fortfarande den 20 mars i USA."
Jag får också lära mig att påståendet "natt och dag är lika långa" är en sanning med modifikation:
"Dag och natt är inte exakt lika långa vid vårdagjämningen. Detta förhållande inträder något dygn tidigare. Det beror på ljusets böjning i atmosfären, den så kallade refraktionen. Refraktion betyder att solen kan lysa på lite mer än halva jorden på en gång. Det medför att dagen blir längre och natten kortare än den annars skulle ha varit."



Mitt AccuWeather-tillägg i Firefox visar inga direkta glädjesiffror i sin prognos, 3 grader lördag och söndag är inget att hurra för, så jag hoppas att den prognosen är fel.

Jag hoppas att jag kan ta på mig vårjackan igen, sitta ute i solskenet i helgen och testa någon av sommarens nya glassar...

Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

Ulrika sa...

Så det var det som var refraktionen! =oD Undrade just vilken svenskalektion jag hade missat!

rigg sa...

Ulrika: Lektionen var en fysiklektion ;)