söndag 3 februari 2008

gratisalternativet

Kollade in busstidtabellen för se hur bussarna går till jobbet på morgnarna. Blev lite full i skratt när jag såg det alternativa förslaget 07:00.


Tanken är faktiskt riktigt god, att visa bussresenärerna att det finns andra alternativ än att åka buss - särskilt nu när de har höjt biljettpriset till 25:- (1)

Så, vad är fem minuters bussåkande för tjugofem spänn mot trettio minuters promenad? Själv väljer jag promenad i detta fall, men lär nog hamna bakom ratten på bilen ändå i morgon bitti. Jag kan säkert rada upp ett anta svepskäl. Bilen - det mest miljöovänliga alternativet av dessa tre.

---
(1) Busspriserna höjdes nyligen med motiveringen att lokaltrafiken hade tappat intäkter på grund av minskat bussåkande, så att visa på gratisalternativ i busstidtabellen är väl bara för att få anledning att höja priserna ytterligare?

---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag måste kolla om de har likadana förslag hos sl.se ;)

rigg sa...

nfavm >> Sugen på en rask morgonpromenad från Handen till Solna?

Matilda sa...

Vilket bra initiativ! (hmm... nu blev jag plötsligt osäker på hur det ordet stavades...)

Om de fortsätter med det och folk väljer det billiga alternativet så kommer de antingen höja biljettpriset ytterligare eller sadla om till en motion-för-folket-rörelse.

rigg sa...

matilda >> Kanske vandrande jobb-bussar blir ett alternativ till vandrande skolbussar?

Anonym sa...

hua, en rask promenad till solna ja *hahaa* jag får väl börja traska nu om jag ska hinna fram tills imorrn bitti :p

rigg sa...

nfavm >> Det är ju bara 27,7 km!

Evalinn sa...

Ha ha, när jag bodde i Vallet (Vallentuna, lååångt utanför stan) för ett par år sen gick jag in på sl.se för att kolla när sista roslagsbanan gick. Då fick jag svaret att jag skulle ta nån buss nånstans och sen att jag skulle GÅ sista biten. Hmmm...

rigg sa...

evalinn >> hur många kilometer då?