lördag 23 februari 2008

nostalgi med saft och bullar...






När jag var liten fanns en rad bruks- och vardagsföremål i var mans hem, föremål som hade en design som har gjort dem till klassiker, svensk industridesign när den är som bäst. Många av de föremålen hade några år på nacken, designade redan på 1950-talet.


Jag minns min barndom med saft och kakor, glass eller ett glas O'boy bullar vid köksbordet med en perstorpsplatta jag minns att jag tyckte var lite grå och tråkig som barn.


Hursomhelst, Virrvarr som bordskivan hette påmindes jag om när jag kikade in hos Johnny igår. Han hade snyggt lagt virrvarr som bakgrund i högerspalten på bloggen och snabbt sattes min hjärna i arbete med att bena mig bakåt i tiden, tillbaks till 60-talets barndom. Tillbaks till glasspinnar, mammas kanelbullar, pannkaka och sylt, knallpulverpistoler och blodpudding med lingonsylt.


Mönstret designades 1958 av Sigvard Bernadotte och 50-årsjubiléet firas nu med en designtävling, Formica Impress Design Award 2008.


Andra designhöjdare jag minns från min bardom är bland annat kobratelefonen och Margretheskålen. På 60-talet i var man hem.

---

---

Fotnot: Jag har även diffusa minnen av att "min" skolbänk från väldigt tidigt 70-tal var klädd med en virrvarrmönstrad Perstorpsplatta.



6 kommentarer:

stationsvakt@gmail.com sa...

HUR i helvete lade du in en bakgrundsbild i posten??

r igg sa...

johnny >> DET var svettigt ;)

E sa...

I alla fall imponerande! :-)

rigg sa...

e >> jag kommer att avslöja tricket ikväll... i en blogg nära dig ;)

Anonym sa...

Åh. Nostalgi. Och visst satt detta mönster på skolbänken. Klockrent!

rigg sa...

nonsens >> Yes, jag hade rätt om skolbänkarna... Tack!