måndag 25 februari 2008

konst i bloggosfären...

Det var en del konstprat i bloggosfären i helgen. Maria hade kulturdepression, totalt utvsulten på god, intressant konst. Johnny kontrade det med att påpeka den vardagliga brukskonsten vi alla skapar - oavsett om det är till oss själva i form av ett snyggt skrivbordsunderlägg på datorn eller det vi delar med oss genom bloggar, där till och med orden och stilen vi använder kan vara konst.

I morse uppmanade Lotten oss alla att göra denna vecka till museivecka. Att blogga om ett museibesök som vi inte ens behöver ha gjort.

Först vill jag bjuda på lite egen konst, skapad av mig själv under de övre tonåren. På den tiden gjorde jag några få tavlor för eget bruk, mest bara för att det var kul. Hade väl också en kortare dröm om att söka in på konstskola...



Ödet
, (detaljbild) akryl på duk, 1983.
Jag minns att min tanke med det hela var att livet svävade mellan det gråsvarta helvetet och det klarblå himelriket. Tonåren i ett nötskal?




Bob Marley, linoleumtryck 1981 eller 1982.
Tekniken var att smeta akrylfärg på handskuren linoleumplatta.
Tryckt i ca 10 ex. Detta exemplar är ett nytryck för några år sedan som en 40-årspresent till min granne.


Så, över till Lottens önskemål om museibloggning. Det häftigaste museibesöket var på Musée Picasso. Under min första tågluff stannade jag till ett par veckor i Juan-les-Pins på den franska Rivieran. Grannbyn Antibes inrymmer ju det berömda Picassomuséet som jag besökte flera gånger och slogs av vilken enorm bredd Picasso hade under sin verksamma period. En riktigt häftig upplevelse att se både teckningar, glas och porslin i en mängd olika stilar och tekniker. På samma tågluff hamnade jag också på en stor Andy Warhol-utställning någonsts i Schweiz vilket ocså var en höjdarupplevelse.

Mitt nästa museibesök blir nog att ta en vända på vårat fina stadsmuséum för att se om min faster fortfarande hänger där (alltså inte hon själv utan någon av hennes tavlor).

---
Andra bloggar om: , , , , ,

3 kommentarer:

stella sweden sa...

Hmmmm..."Hade väl också en kortare dröm om att söka in på konstskola..."

I´ts never toooo late!!!!

rigg sa...

stella >> Nä, jag vet... Men nu finns det så mycket annat som är roligare ;)

Maria sa...

Nu har jag gjort upp med min kulturdepression genom att berätta om mitt märkligaste museibesök...