fredag 17 augusti 2007

censur av wikipedia

Jag gillar Wikipedia och använder uppslagsverket flitigt både för att söka och kontrollera fakta. Tanken med Wikipedia är ju att alla kan både redigera befintliga, och skriva nya artiklar i den ständigt växande encyklopedin. Artiklarna brukar vara välskriva, även om jag har stött på några mindre bra exempel. De är även ofta väldigt snabbt uppdaterade. Jag har själv skrivit en artikel, uppdaterat en annan samt gjort korrekturändringar i ett par andra artiklar.

Möjligheten för alla att redigera har dock sin baksida. Läste i SvD och Aftonbladet att bland annat CIA och FBI har redigerat artiklar i Wikipedia. Det är i censursyfte artiklarna har ändrats och därigenom förlorar de Wikipediaartiklarna lite grann av sin trovärdighet. Många företag och även bland annat Vatikanien Vatikanen har varit inne och redigerat i artiklar som har varit obekväma för dem.

Från datorer tillhörande BBC har det gjorts 7000 ändringar i artiklar, Pete Clifton, BBC:s chef för interaktiva nyheter försvarar sina medarbetare eftersom de flersta ändringar har varit okontroversiella i den goda sakens skull även om ändringen av George W Bush mellannamn till Wanker (runkare) får ses mer som ett utslag av brittisk humor. Jag antar att det inte tog speciellt lång tid innan den ändringen återställdes heller.

Det är genom den nystartade tjänsten WikiScanner avslöjandena om från vilka datorer ändringar i encyklopedin har blivit möjligt, samt det mest intressanta; länkar till de ändringar som gjorts.

Uppdaterad: Stavning

---
Andra bloggar om: , , , ,

7 kommentarer:

rigg sa...

knute >> tack för du förlängde listan över exempel! Har du någon källhänvisning för detta?

Anonym sa...

Förlåt att jag garvar men jag fick en bild av påven själv där han sitter med hatten på, och tungan i mungipan medan han kör pekfingervalsen över tangentbordet. Inne på internet och "rättar"... :D Let's give'em some work, eh?

rigg sa...

lilla blå >> Biretta heter den, hatten... Annars kan han ha använt sig av sin flitga sekreterare!

Matilda sa...

Att du kallade påvestaten för Vatekanien gjorde att det lät som ett riktigt land. Vilket det egentligen är, men det är svårt att begripa. Det är lite skumt att den katolska kyrkan har en fristad där deras regler är över någon annan stats.

Samtidigt som jag skriver detta kommer jag att tänka på Lars Vilks annexerande av ett område i ett naturreservat där han bildade staten Ladonia... ( http://www.ladonia.net/ ) Och då kom jag i sin tur att tänka på när samme konstnär ringdes upp av Anders och Måns i Så funkar det och ställdes frågan om hur man skapar sitt eget land. ( http://www.sr.se/cgi-bin/p3/humor/unit.asp?unitID=1280&pageNo=3&pubID=341445 )

Och nu börjar jag fundera på om jag inte tänker för mycket och hur mycket jag egentligen hamnat utanför ämnet...

rigg sa...

matilda >> Tack för att du gjorde mig uppmärksam på min alternativa stavning av detta pyttelilla land (0,44 kvadratkilometer).

Du får gärna svamla på såhär, det gör inget - snarare tvärtom så tillför det en del :)

Evalinn sa...

Ha ha, det här är toppen. Rigg när han är som bäst :-)

rigg sa...

evalinn >> Jag bugar och tackar!