tisdag 6 november 2007

en bloggpost från omoralens näste?

Ha ha ha... en "undersökning" jag knappt kan sluta garva åt. På ett seminarium Försäkringskassan nyligen höll berättade etnolog Jonas Frykman om den koppling mellan omoral och sjukskrivningstal han hittat genom att jämföra en karta över utomäktenskapligt födda barn på 1800- talet med dagens sjukskrivningstal i olika delar av landet. Norrland toppar på bägge kartorna. Enligt Jonas Frykmans teori skulle moraliska mönster sitta i och förklara att omoral leder till högre sjukskrivning.

I södra Sverige är det av tradition individens insats för samhället som ger status...I norra Sverige har den offentliga - och sociala - kontrollen historiskt sett varit svagare. Man är den man är och har sitt värde även om man inte bidrar lika mycket till samhället.

Jaja, själv ser jag ingen som helst koppling mellan mina norrländska gener, min sjukfrånvaro och moral. Max två veckors total sjukskrivning på tjugofem år. Jonas Frykman då, han är från den moraliska änden av landet - skåning. Lund närmare bestämt, undrar när han var sjuk sist?

[hittade "forskningen" via denna bloggpost]

---
fotnot: Ibland får jag konstiga associationer, Konstiga kopplingar mellan moral och hälsa fick mig att tänka på JH Kellogg och hans arbete med att ta fram en hälsosam frukost för att bland annat motverka onani, som annars enligt Kellogg behövdes botas med omskärelse utan bedövning (pojkar) och med fenol som ger kemiska brännskador på clitoris (flickor). Tänk på det nästa gång ni äter Kellogg's Corn Flakes, nyttigt nyttigt! ;)

---
Uppdaterat: Spånade vidare på kopplingen mellan Frykman och Kellogg, ägnade en hel blogpost åt det!
---
Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Elin sa...

Jag skulle gärna vilja veta hur det blir för mig, jag är ju norrlänning men bor i Malmö, nästgårds till Lund. Påverkar jag skåningarna till omoral eller påverkar de mig till moral? Frågor man aldrig får svar på...

rigg sa...

elin >> Kanske både och... Resultatet kanske blir ett svenskt "lagom".