onsdag 14 november 2007

sär skriv skolan

Jag älskar särskrivningar, nej, det kanske var att ta i men jag gillar särskrivningar i offentliga sammanhang. Att vi "vanliga dödliga" skriver lite fel och inte behärskar språket fullt ut är en sak, men när folk misslyckas yrkesmässigt tycker jag är dåligt - men resultatet blir ofta roligt, vilket jag har bloggat om flera gånger tidigare (1, 2, 3, 4, 5 och 6)


Den här skolan åker jag förbi rätt ofta, men jag har aldrig reflekterat över den stora särskrivna skylten på fasaden. Kanske ett tecken på att jag fokuserar på vägen och trafiken istället för roliga skyltar och annat när jag kär bil. Jag skyller på det.

I dagens lokalblaska läste jag iallafall om den. Nu har en brevskrivare vänt sig till Sundsvalls Kommun och påtalat det olämpliga i att "en skola – som lär ut svenska språket – presenterar sig på detta sätt" och konstaterar, att eleverna indirekt uppmanas att särskriva.

---
Andra bloggar om: , , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Själv för jag en evig kamp mot särskrivningar. Det är som en farsot. En pest. Jag känner mig sjuk vid blotta tanken. Ack! Ve!

rigg sa...

lilla blå >> Att kommunen inte kan fixa en språkligt korrekt skylt på en skola är bara tragiskt, annars brukar jag mest bara se det humoristiska i Skum tomte, Spolar vatten och och annat som blir så bra men fel när det särskrivs.

Anonym sa...

Det är inte ett dugg roligt med särskrivningar. Ju. :)

Denna om Nivrenaskolan är en gammal historia, inget nytt, och helt otroligt att de inte ändrat på skylten för längesen...

rigg sa...

Mymlan >> Tycker du inte att det är roligt med tvättråd som "Sträckes i vått till stånd" eller företag som säljer Kassa apparater?

Själv var jag på ett besök på ett företag förra veckan som hade KASSA VALV bakoom en trädörr, men det får bli en egen bloggpost!

Evalinn sa...

Jag får ont i magen av särskrivningar. När det dessutom är på en skola får jag ångest för framtiden!

Är det inte ovanligt långt mellan ordet?

rigg sa...

evalinn >> jo...