tisdag 3 april 2007

särskrivningar och sånt, del 2

Igår fick jag överraskande mycket kommentarer i mitt bidrag till särskrivningsdiskussionen. Egentligen är det en rätt fashinerande fascinerande diskussion därför att 99% av alla inblandade i alla kommentarer jag har läst kan särskrivningsreglerna ganska väl. Det jag hänger upp mig på är att vissa försvarar särskrivngar, trots att de kan skriva väl och känner till reglerna.

En annan diskussion som har kommit upp är hur språket skiljer sig, kan och ska skilja sig mellan olika former av texter och forum. I gårdagens kommentarer var Mymlan, deep|ed och jag överens att man kan acceptera ett "sämre" språk i bloggar (och framförallt i bloggkommentarer) än i tidningar och offentliga texter. I bloggar och dess kommentarer är det innehållet som är det viktiga för mig, inte språket.

Själv tycker jag till exempel att talspråk och lek med ord kan tillföra mycket personligt, som går förlorat med en korrekt svenska. Jag måste också erkänna att jag är dålig på att korrekturläsa mina bloggposter innan jag publicerar dem och att det slinker igenom en hel del stavfel och knepiga meningsbyggnader. I jobbet har jag lyckats med en och en annan journalgroda, främst underliga syftningsfel. Jag har bland annat skrivit så att det ser ut som jag har fått injektioner istället för att ha givit dem.


Andra bloggar om: , , ,

10 kommentarer:

deeped sa...

och för övrigt stavas det "fascinerande" :) om du inte håller på att skriva svengelska om mode :D

rigg sa...

deep|ed > tack... det var detdär med korrekturläsning ;)

Anonym sa...

Jag tycker nog att det är roligare att läsa en text som är skriven på ett personligt sätt, än en text som är absolut korrekt.
Jämför med musik, Tommy Körberg har ju en bra röst men HUR många skivor har jag med honom?
Ingen, för han är inte intressant för mig.
Medans jag har andra skivor med folk som sjunger rätt uselt, men personligt!

Anonym sa...

fan, deeped - du hann före mig. :)

jag tycker att man ska leka med språk. hitta på egna ord. skapa egen grammatik. men det brukar bli betydligt bättre om man är medveten om att man gör det, och varför man gör det...

som att jag inte använder versaler i det här inlägget...

rigg sa...

Den Tatuerade Mamman: bravo... jag hade inte kunnat säga det bättre själv (och jag är gammal punkare, älskar folk som sjunger sämre än tommy körberg)

;)

mymlan: jag använder inte heller versaler i denhär kommentaren :)

hmmm... tänk om povel ramel bara hade hållit sig till korrekt svenska :S

deeped sa...

Som mymlan påpekar - om man vet vad det är man bryter mot så kan man bryta mot det och fortfarande se till att det kommunicerar. Problemet är att om man frågar personer som skriver underligt, använder skiljetecken på ett udda sätt eller liknande så får man svaret "det såg bra ut". Det är en usel förklaring.

rigg sa...

deep|ed: Det finns gränser, skiljetecken ska man akta sig för att leka med. Men jag håller med, vet man vad man bryter mot är det ok att göra det.

Sedan har jag en invändning: Det finns säkert en hel del som skriver underligt bara "för att det såg bra ut" där det faktiskt också passar in i sammanhanget, utan att de vet vilka regler som bryts också.

Är både läsbarhetheten låg och ämnet ointressant finns det ju ingenting som tvingar en att ens försöka läsa.

deeped sa...

Självklart - det finns ju grader i helvetet också. För min del ser jag dessa få gånger som ren tur. Oftast är det art directors som gör såna fel som jag tänker på.

rigg sa...

deep|ed: Det är värre när yrkesfolk klantar sig... Skrattade åt en skylt på en bensinstation (framtagen av en reklambyrå) som förklarade att de tar "i stort sätt alla kort" i sina kortautomater.

Anonym sa...

Måste tipsa om en sajt som bör passa dig som är språkintresserad - Tyda.
Ett lexikon alternativt ordbok för översättning till och från svenska till på engelska
där användarna själva kan generera material i sann web 2.0 anda.