torsdag 5 april 2007

youtube stoppat i thailand

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt nyheten att YouTube har stoppats i Thailand av militärjuntan efter att en youtubare lagt ut en film där kung Bhumibol förlöjligas och bland annat avbildats med bland annat clownnäsa och ett par kvinnofötter placerade på hans huvud. Tydligen ett väldigt kränkande tilltag i Thailand. YouTubes ägare Google försvarar sig med att George W Bush förlöjligas mycket värre. Juntan sade i ett uttalande på torsdagen att YouTube var "hjärtlösa och kulturellt okänsliga".

Hur som helst är filmen borttagen från YouTube nu, kvar finns bara länken till den.

[expressen, svd, aftonbladet]

Andra bloggar om: , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Heter han Bhumibol? Har jag missat (eller inte tänkt på). Underbart. Bhumibol. Det är skitbra.

rigg sa...

badankan: nästan som gummiboll...

Anonym sa...

Hoppas han studsar.

rigg sa...

ankot (a.k.a. badankan): som en gummiboll...

Anonym sa...

Nja, de gillar att stava hans namn så, men i själva verket uttalas det mer som Poomipån.

Säger ni gummiboll åt kungen här i Thailand blir det minst utvisning och kanske till och med fängelse, men jag måste ju erkänna att gummiboll var det första som dök upp i mitt huvud också, första gången jag såg hans namn.

rigg sa...

Guava: Såg att du sufrade in från Thailand, om du inte har sett den svenska kungafamiljen hånas i Hey Baberiba rekommenderar jag att du gör en sökning i YouTube :D

Anonym sa...

Jaha, får lägga Hey Baberiba till listan på vad som ska kollas upp på tuben.
Den börjar bli lång nu, listan, för YouTube kommer jag inte åt än...Fortfarande spärrad.

Borde kanske fixa proxy snart...

rigg sa...

guava: Visstja, yotube är ju stoppat i thailand, det var ju rubriken på rubriken på detta inlägg... :S