måndag 2 april 2007

särskrivningar

I bloggosfären har det diskuterats särskrivningar den senaste tiden (Kristina af Knusselbo, Språkpolis, deep|edition och Studiomannen.) Det började här, hos Mymlan och sammafattas galant av Mymlan här.

Jag undrar om Aftonbladets journalist har tagit del av den ibland hätska diskussionen i kommentarerna och tagit det säkra före det osäkra och skrivit ihop allt möjligt och omöjligt i stället ;)


Jag tycker i alla fall att det är självklart att det heter skumtomte och inte skum tomte, påskägg, inte påsk ägg, kycklinglever och inte kyckling lever, rakskum och inte rak skum. Det blir mera lättläst så. Säger man det som ett ord skall det skrivas som ett ord.

Andra bloggar om: , ,

25 kommentarer:

Anonym sa...

Kan bara hålla med, hatar särskrivningar! Bilden du visar kanske var lite överdriven, dock..:)

rigg sa...

Maritha: överdriven men helt autentisk, från dagens aftonbladet ;)

Anonym sa...

Jag skulle nog ha skrivit ihop igår istället för frii går.

Och detta har jag skrivit om förr. varför skriver man isär i går, i morgon, i stället osv...?

Vadå "i går". Vad betyder går?

deeped sa...

Mymlan - det är enkelt: det handlar om att det är bestämt så :)

rigg sa...

mymlan: Visst, aftonbladets journalist måste ha bråkat med "spaceknappen" på tangentbordet ;)

Vissa särskrivninger är inte solklara... "i och för sig" har jag lite svårt med, det uttalas "iochförsig" som ett ord, du har också helt rätt med i går, i morgon, i stället... Ska nog bolla över till språkpolisen ;)

rigg sa...

deep|ed: Nu börjar jag känna mig förvirrad... Lotten kommenterar nu i språkpolis där hon hänvisar till "Svenska skrivregler":
När det gäller sådana här fasta uttryck skriver man ihop dem om det första ordet betonas.

igår, imorgon, istället... Eller, är det dialektalt? jag lägger i alla fall betoningen på det första i!

rigg sa...

ehhh... glömde länka till språkpolis, här kommer den: Särskrivning igen och igen och igen

deeped sa...

Jag läste också i Svenska Skrivregler serru. Den är som Bibeln - en text tusen tolkningar :D

rigg sa...

Deep|ed: Jag kan erkänna att jag är inkonsekvent just med dessa (i morgon osv...) känner mig lätt ambivalent just när jag skriver :)

Men de flesta särskrivningar - ihopskrivningar är rätt självklara: en sjuk sköterska borde inte jobba för hon kan smitta ;)

Anonym sa...

Men alltså vaddå betoning på i i igår...

Uttalar du det som Igor? eller som om det vore en accent på o, som Igòr?

Jag vet att det är bestämt så man har ändå väldigt svårt att ta det till mig.

deeped sa...

Nä, mymlan. Betoningen är något annat. Igor har snarare betoning på båda vokalerna eftersom det annars skulle låta som om du sa "i går" :)

Anonym sa...

Ja du deeped, jag försöker verkligen föreställa mig hur du uttalar igår med betoning på första vokalen men det går fan inte... :o)

rigg sa...

mymlan och deep|ed >> Jag slog i lexin som är Svenska språkrådets svensk-engelska lexikon för att kolla upp mymlans tre exempel:

Yesterday = igår el. i går
Tomorrow = i morgon el. imorgon
Instead = i stället el. istället

Alltså, i dessa fall är både hopskrivning och särskrivning accepterade, i alla fall enligt Språkrådet.

Anonym sa...

rigg - fast i mitt fall spelar det ingen roll, eftersom jag jobbar på en tidning som har bestämt att de orden ska skrivas i sär...

rigg sa...

mymlan: jaja, chefen bestämmer :(

men, vem går i går? vilket ställe är i stället? :S

Anonym sa...

Jag får väl försöka komma ihåg det där "säger man det som ett ord..." jag är rätt kass på grammatik. men vad fasen, jag vet att folk kan läsa vad jag skriver i alla fall. Kanske jag får bjuda på något skratt med nåt fel i bland.

rigg sa...

D T M: Jag tycker det är stor skillnad när någon som är kass på gramatik gör sitt bästa och skriver efter bästa förmåga, än när folk som behärskar språket inte orkar bry sig och inte orkar anstränga sig.

(kastar faktiskt lite sten i glashus här - själv är jag kass på att korrekturläsa innan jag klickar på knappen)

deeped sa...

Jag tycker det är viktigt att fundera över olika tillfällen (eller format) och grad av "rätt" skribenteri. Jag har jävligt mycket större flexibilitet över hur människor skriver i kommentarer än i postningar, jag har större tolerans när det gäller bloggar än när det handlar om journalistiska artiklar osv.

Anonym sa...

Jag har större tolerans med privatpersoner. Och själv slarvar jag som fan när jag bloggar/kommenterar. Läser aldrig igenom nånting. Men om jag hittar ett stavfel i min blogg i efterhand så brukar jag gå in och korrigera...

rigg sa...

deep|ed: Jo, och det var ungefär det jag skrev till DTM i min föregående kommentar också. Men jag blir lite putt när folk försvarar särskrivnigar...

Mitt språk skiljer sig rätt kraftigt mellan bloggposter och tjänsteanteckningar mot privata kladdar, kompischattar och sms och så är det nog för de flesta!

rigg sa...

Mymlan: du hann emellan med din kommentar medans jag svarade deep|ed. Visst, men jag försöker skriva riktigt i bloggposterna Jag är kass på att korrekturläsa så det slinker igenom en hel del grodor där också. ;)

deeped sa...

Hon är ju en västanfläkt i sitt försvar gentemot UL :)

Béatrice Karjalainen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Béatrice Karjalainen sa...

Min äldsta son som fyller 6 om en månad håller på att lära sig skriva men det där med mellanslag har han inte greppat helt ännu. Så det blir lååååånga ord, ja hela meningar i ett enda ord. Men han börjar förstå att där man är tyst när man pratat där skall det nog var tyst i det man vill skriva oxå (kan de inte införa den stavningen i SAOL så jag slipper skämmas varje gång jag skriver det).

Så när han skrivit klart något läser han det högt och stoppar in mellanrummen där han tror att de skall vara. Hittills har han i alla fall inte lyckats med några särskrivningar. Det finns hopp om grabben.

På tal om särskrivnigar så undrar jag vem som skapat svenska ordboken i firefox' (får man skriva så på svenska eller skall det vara firefoxs eller bara firefox) rättstavningsplugin, det tycker nämligen att order särskrivning skall skrivas "sär skrivning" :-)

rigg sa...

Beatrice: Långaordutanmellanslag är lite jobbiga att läsa, om det är tyst när man pratar ska det vara tyst när man skriver är en bra regel, det finns hopp för grabben ;)

Jag har frågat Språkpolisen om oxå och det är helt ok, bara man vet hur det stavas.

Firefoxs eller Firefox (vet inte...) rättstavningsplugin måste jag testa ;) sär skrivning, hahaha underbart :D