lördag 28 april 2007

dark globe

Satt och letade gamla videos på YouTube, hittade en riktig goding (tycker jag i alla fall). Ordentligt svårlyssnad för er som inte är invigda och härdade... Låten är Syd Barretts Dark Globe från LP'n The Madcap Laughs (1969) men i en osläppt körversion med flera sångpålägg av Barrett där Syd, Syd och Syd hade lite svårt att komma överens om hur sången ska vara.

För er som inte vet vem Syd Barrett är kan jag snabbt berätta att det var Pink Floyds första gitarrist och kreativa låtskrivare fram till våren 1968 då han fick sparken från bandet på grund av att han var svårt psykiskt sjuk och helt omöjlig att ha att göra med. Efter några försök till solokarriär under tidigt '70-tal drog han sig tillbaks och isolerade sig senare i sin mors radhus i Camebridge där han sedan bodde till sin död i juli 2006.

Bland bilderna som flimrar förbi framför ögonen finns det en det knyter sig i min mage varenda gång jag ser. Vid 1:37 kommer bilden på en fet och sjuk Syd Barrett med rakat huvud och rakade ögonbryn, tagen i Abbey Road-studion i juni 1975 när han plötsligt och oanmält klev in i studion samtidigt som hans forna bandkamrater spelade in Shine On You Crazy Diamond som en hyllning till sin saknade kamrat. Ingen av de övriga kände igen honom till en början och både Roger Waters(bas) och Richard Wright (keyboard) föll i tårar när de insåg att han som stog i studion och hoppade upp och ner samtidigt som han borstade tänderna var deras tidigare gitarrist och låtskrivare.




Mer värdelöst vetande kring denna låt: Roger Waters såg en tidig R.E.M konsert på Hammersmith Odeon. Han gick ner backstage och blev varmt välkomnad av alla utom Michael Stipe som satt med ryggen vänd mot honom. Sedan gick Michael upp på scenen och gjorde Syds 'Dark Globe [Wouldn't You Miss Me?]' a cappella som extranummer. R.E.M gav senare ut 'Dark Globe' på singel.


Tidigare bloggposter om Syd Barrett här och här. En hemsida jag gjorde om Syd Barrett för många år sedan finns här.


Andra bloggar om: , ,

4 kommentarer:

stella sweden sa...

Hej, satt och kollade runt bland bloggar, tyckte om din, blir glad om du kollar lite på min/stella

rigg sa...

stellapolaris: Tack, jag är påväg att kolla in din blogg nu!

Anonym sa...

Jag kan för lite för att ge mig in i diskussionen - men jag förstår verkligen tjusningen med detta... :)

Mer sånt, eftersom jag uppskattar men inte riktigt orkar leta själv.
Lektioner i musikhistoria är alltid välkomna.

rigg sa...

mymlan: det blir mer lektioner i musikhistoria här, jag lovar...