lördag 7 april 2007

grillsäsongen har börjat!

Vi stack iväg till de djupa Hälsingeskogarna efter jobbet igår. Hälsade på ett par kompisar som var i sin sommarstuga mitt i ingemansland, flera kilometer från närmsta samhälle, miltals från närmsta stad. Grillpremiär för säsongen, tack och lov var jag förutseende och tog med vinterjackan för det var kyligt som sjutton. Gott var det iallafall, mysigt, roligt och trevligt.


[illustreras senare när jag får ut bilden från kameran]


När mörkret föll och jag tog en pisspaus ute i buskarna slog det mig hur mörkt det var, himlen var kristallklar och stjärnorna glimmade. En sådan stjärnhimel ser man aldrig i städerna, all belysning som reflekteras som ljusföroreningar ger en betydligt blekare himmel. Jag filosoferade ett tag över detta, försökte hitta stjärnbilderna. Karlavagnen hittade jag, sedan insåg jag att mina astronomikunskaper var ganska begränsade. Vill ni läsa mer om stjärnhimlen och ljusföroreningar rekommenderar jag ett besök på Naturhistoriska riksmuseets hemsida.

[klicka här för att se den i större format]


---------------------
Update: Upptäckte att stjärnbilden inte gick att klicka upp större, la en länk under den istället.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja du, jag kan tänka mig att du stod där och tittade upp i himlen och filosoferade... Hur många öl hade du druckit? jag tycker faktiskt också om att titta på himlen när det är mörkt och tyst och fint, men jag bor på landet så jag kan se det varje kväll. Nu ska jag bada bubbelbadkar, vi har det på hotellrummet. hur lyxigt som helst! Hotellet kan rekomenderas om du ska ta med frugan på nåt romantiskt

Cax sa...

Haha. Tänk vilka tankar som kan dyka upp när man pissar i det fria.
Det kom lite otippat måste jag säga. Men det är väl den friska luftens inverkan på oss! Inget annat...det har inget med alkohol att göra!

rigg sa...

D T M: Jag överlät alkoholintaget till hustrun och drack bara påskmust! Det kan ha varit de djupa hälsingeskogarnas inverkan på mitt sinne ;)

cax: Precis, frisk luft, milsvida skogar, noll alkohol.