tisdag 6 november 2007

kopplingen...

Spånade vidare på mitt förra blogginlägg. Tänkte på den gamle Kellogg. Hittade kopplingen...

Tokig teori 1) Etnolog Jonas Frykman från Lund anser ju sig se kopplingen mellan 1800-talets omoral i norrland och den omoral som leder till fler sjukskrivningar i norr (kom ihåg att det är Frykmans teori och inte min). Detta berättade han på ett seminarium hos Försäkringskassan.

Tokig teori 2) Doktor John Harvey Kellogg startade bland annat cornflakestillverkning tillsammans med sin broder. Han var fast besluten om att en hälsosam vegetabilisk kost, särskilt med spannmål och majs, skulle minska risken för omoraliska tankar och handlingar. I övrigt var J.H Kellogg en extrem moralist och publicerde böcker som bland annat handlade om hur man kunde minimera risken för pojkars (och flickors) onani som enligt John Harvey var den största orsaken till acne, debilitet, hjärtsjukdom, testikelatrofi, grumliga tankar, epilepsi och galenskap.

Nåväl, tillbaks till kopplingen, som jag ser det när man slår ihop de bägge ovanstående teorierna: Norrlands lägre produktion av spannmål jämfört med södra Sverige (och därmed mindre tillgång av detta) under 1800-talet orsakade en omoral som bland annat ledde till utomäktenskapliga barn. Av hävd och ohejdad vana fortsätter norrlänningarna att vara omoraliska och sjukskriva sig i stället för att göra en insats för samhället.

Så, vart vill jag komma med ovanstående? Jo, jag misstänker att min koppling mellan de bägge herrarnas teorier är lika galen som de bägge herrarnas teorier.

Hur gick det då för J. H. Kellogg då? Hans mindre galna broder Will Keith Kellogg var mer intresserad av att tjäna pengar än att få befolkningen moralisk. W. K. ville tillsätta socker till flingorna för att de skulle smaka bättre och sälja mer vilket hans broder vägrade gå med på. När J. H. var i europa passade W. K. på att köpa upp aktiemajoriteten i företaget, därefter satte han sina initialer och sitt namn på flingpaketen och kryddade med socker.

---
Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

20 kommentarer:

Matilda sa...

Rekommenderar dig verkligen att läsa "Den kultiverade människan" av Jonas Frykman och Orvar Löfgren! På tal om Frykman då... :)

Även om jag "är" etnolog så kan jag tycka att det var en konstig slutsats som inte var en slutsats. Men sen var det ju tidningens sammandrag av det hela, han kan ha menat på ett annat sätt egentligen.

rigg sa...

matilda >> så du köper inte min teori heller?

Matilda sa...

Etnologer poängterar hela tiden att man inte levererar självklara svar, eller förklaringar. Utan man skildrar människan och hennes kultur ur ett (eller flera) perspektiv.

Nu tappade jag bort mig lite. hade en finfin övergång till din teori. Men det försvann under en svag sekund där... Men man kan ju inte avfärda någon av deras teorier som galna om man inte ser det ur ett större perspektiv. På herr Kelloggs tid så såg man ju på sådana omoraliska saker som något fult och hemskt och som till varje pris skulle motarbetas (tror att Frykman/Löfgren tar upp även detta i ovan nämnda bok) och utifrån detta så ses det mer logiskt att man försöker experimentera sig fram till ett sätt som "ska stoppa" dessa beteende.

Sedan måste jag rätta dig. Från säkra källor har jag fått reda på att Frykman inte är från Lund (om jag minns rätt så var det nog någonstans i Småland han kom från) utan han är professor i Lund.

rigg sa...

matilda >> Vad skönt det måste vara att vara etnolog, och slippa ge självklara svar på frågor ;)

(själv är jag skolad inom psykiatrin och där är svaren om än mer luddiga)

Jo, jag vet att man måste sätta saker i sitt historiska perspektiv, men jag tror att Dr. Kellogg var väldigt extrem i sina åsikter även i den tid han levde. Han var trogen sjundedagsadventist och drev nog deras vegetariska hälsokoståsikter till sitt yttersta. Som krydda på moset påstås det att han aldrig någonsin hade samlag trots att han var gift i 40 år.

Jasså, Frykman är smålänning, säkert från Jönköpingstrakten där alla är frikyrkliga och jättemoraliska (alltid kul att generalisera lite grann). Kanske avundsjuk på norrlänningarnas lössläppthet.

Moddan sa...

Själv undviker jag socker i största möjliga mån och satsar på ett omoraliskt leverne ;)

Anonym sa...

Ack! Om man bara hade chans på omoraliskt leverne. Det enda som bjuds här är socker... ;)

rigg sa...

moddan >> hade det blivit för mycket med socker och omoral?

lotta >> chans och chans... det är väl bara att ta för sig?

Anonym sa...

Kom att tänka på filmatiseringen av galne Kelloggs där Anthony Hopkins spelade huvudrollen... Road to Wellville eller nåt sånt. Sett den? Finns som bok också. Bra fnissunderhållning en snötyngd kväll där uppe vid nordpolen...

rigg sa...

lilla blå >> tack för filmtipset, beställer den på min favoritfilmbutik nu ;)

Anonym sa...

Tror du kommer att gilla den: sjuk humor, en hel del galenskap och så toppat med lite naket... :)

rigg sa...

naket? tur att Kellogg själv inte såg filmen. Det verkar dock gå trögt med leveransen från min favoritfilmbutik. Hittade dock den på en butik i självaste malmö för åttionio spänn... låter som ett klokt köp.

Anonym sa...

Slå till. Det är billigt för att bli lite glad.

Evalinn sa...

Sen när ledde onani till utomäktenskapliga barn ;-)

rigg sa...

evalinn >> misstänker att jorden skulle vara extremt överbefolkad om så vore fallet.

Kapten Sagolik sa...

Jag har haft Jonas Frykman som lärare. Han och Orvar Löfgren är etnologins popstjärnor. Eller var. Men de är bra. Tro inget annat. Tro däremot inte på det som står i tidningarna. Någonsin.

En Kelloggättling, som hette Kellogg, en Kellogg, med andra ord, har bott hemma hos mig. Undrar hur han har det med onanerandet, tänker jag nu. Själv är jag mycket omoralisk. Och är född, uppvuxen samt bor i Skåne. Vadar till knäna i spannmål.

rigg sa...

Kapten sagolik >> Jag har nu hittat en direkt länk mellan Jonas Frykman och J.H. Kellogg via den skånska säden i Frykmans tidigare elev, en omoralisk skåning som funderar på sin tidigare inneboende Kelloggs onanerande. Kapten Sagolik i egen hög person ;)

Kapten Sagolik sa...

Skånsk säd, var det ja...

rigg sa...

kapten >> J.H spillde då ingen säd.

Kapten Sagolik sa...

Det vet vi ju faktiskt inte.

rigg sa...

Sagolik >> Nä, men enligt berättelserna om honom så... Fast vem vet vad han hittade på när det var riktigt mörkt ute. Han kanske hade en riktigt sjuk smygböjelse?