fredag 23 november 2007

hur var det nu igen?

Datumparkering... Hur var det nu igen? Jämnt datum, jämnt husnummer - udda datum, udda husnummer. Eller var det tvärt om? Och hur var det, är det förbjudet eller tillåtet att parkera?

Jag måste erkänna att jag blev tvungen att googla häromdan. Hotellparkeringen var full så jag ställde mig på gatan. Jag kom så långt att jag kom ihåg detaljen att eftersom jag parkerade före midnatt så var det morgondagens datum jag skulle räkna med.

Hur var det nu? Gjorde jag rätt? Nej, precis som jag hade liggande malande i bakhuvudet skall man helt ologiskt parkera på den sida av gatan som har udda husnummer när det är jämnt datum. I Danmark däremot - där parkerar de på jämn sida på jämna datum.

4 kommentarer:

stationsvakt@gmail.com sa...

Det var exakt på grund av det här skälet jag sålde min bil för skitmånga år sedan. Har aldrig tagit upp bilism sedan dess.

Anonym sa...

Och jag skaffade aldrig bil. Men ett stridsplan hade jag gärna haft. Då parkerar man lite som man vill. Det är liksom ingen som muckar med en då...

rigg sa...

johnny >> Kan vara praktiskt att skippa bilen, dock mer praktiskt i Stockholm än i övriga landet. Ni har ju er tunnelbana och täta bussnät.

lilla blå >> Alternativet för dig är väl att köra bil i Danmark, där man helt logiskt parkerar på jämn sida jämna datum!

Evalinn sa...

Det gäller bara att betala böterna snabbt så att man kan glömma dem lika snabbt...