måndag 26 februari 2007

gmail som allt möjligt...

Detta är en tråkig teknist postning, känner ni inte för att läsa tekniskt tråkiga blogposter skyll er själva - använder ni gmail innehåller den ett jättebra tips!

gmail - googles suveräna mejltjänst kan användas till en hel del annat än bara skicka och ta emot e-post med. Via Beta Alfa hittade jag Micro Persuasion med anvisningar på hur man använder gmail som databas, nyhetstjänst, bokmärkeshanterare, kalenderfunktion och bloggverktyg.

En del av databasbeskrivningen testade jag idag och kommer att fortsätta använda framöver. Jag brukar ofta mejla saker till mig själv, påminnelser, bilder, länkar men trots att gmail är suveränt lättsökt á la google så drunknar ofta mina mejl i den övriga mejlfloden.

Nu till tipset hur du märker och sorterar ut mejl till dig själv: skicka mejlet till dinmejl+[ett sökord]@gmail.com. I gmail skapar du ett filter som tillexempel sätter etiketten blogtips på mejl när mottagaren innehåller +[ett sökord].

Den kreative kan lätt skapa flera olika filter; "blogtips", "bilder", "länkar" och sedan mejla vilt till sig själv. Google toolbar har en snabbfunktion "send to gmail" för att mejla det som är markerat.


Andra bloggar om: ,

3 kommentarer:

Moddan sa...

Jag blir så imponerad, hur orkar du? Ditt intresse måste vara brinnande :)

rigg sa...

moddan; jag surfar runt när jag inte har något bättre för mig ;)

Moddan sa...

Jag är bara avundsjuk :)