tisdag 20 februari 2007

äntligen fettsisdag ;)

Jag tjuvstartade redan i januari, förvirrad som jag är! (om det kan ni läsa här). Nu ligger den framför mig, årets första legala semla, ska strax sätta tänderna i den. Sverige har sin fettisdag, Brasilien sin karneval och New Orleans sin Mardi Gras-karneval. Mardi Gras är franska och betyder just fettisdag. Allt firande som kulmen på att äta upp sig inför fastan. Jag sätter gärna i mig en två, tre semlor men hoppar gärna över den kommande fastan.

Sverige är landet där allting ska vara lagom, vi hoppar över den stora festligheten med karnevaler och fest och kastar oss glatt över direkt på semlorna. Sorterar därför detta inlägg under "vardag" i stället för "fest".

Kan föresten avslöja att de senaste veckorna har "fettisdag" varit det absolut vanligaste sökordet hit via google.

Tack Saom för att du påminde mig om kopplingen med karnevalen i Rio!

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: