sanslöst pappersslöseri
Eniros största intäktskälla, telefonkatalogen, gav Eniro 1,5 miljarder kronor på annonserna i Gula Sidorna under 2005.
Enligt en norsk opinionsundersökning var 45 procent av de tillfrågade intresserade av att få telefonkatalogen. 94 procent av personerna under 30 år svarade att de aldrig använder katalogen för att hitta ett telefonnummer. Siffrorna borde inte alls vara speciellt annorlunda i Sverige så det känns som ett enormt pappersslöseri att dela ut katalogen till alla hushåll.
Eniro försvarar utdelningen av katalogen i Sverige med att 94% av svenskarna använde en papperskatalog minst en gång under 2005, "den är fortfarande en mycket stark produkt" säger Katarina Lind, produktchef för de tryckta katalogerna hos Eniro i dagens SvD.
Bara i Stockholm går det åt 4 ton papper och Sverige består ju till största delen av resten av landet, så det blir mycket papper... väldigt mycket papper.
För ungefär tio år sedan (tror till och med att det var över tio år sedan) delade Posten ut en ny postnummerkatalog, då kom jag ihåg att man fick hem en blankett där man fick välja att beställa den i pappersformat eller på CD-skiva. Mycket har hänt med svenskarnas datoranvändng sedan dess, jag tycker att Posten låg ganska tidigt ute och att Eniro håller sig kvar i stenåldern.
Postnummerkatalogen var ju en kostnad för Posten och telefonkatalogen med Gula Sidorna en inkomstkälla för Eniro, det lär nog förklara en hel del av detta.
Själv kastar jag papperskatalogerna direkt i pappersåtervinningen, obläddrad.
Andra bloggar om: miljö, slöseri, naturresurser
Enligt en norsk opinionsundersökning var 45 procent av de tillfrågade intresserade av att få telefonkatalogen. 94 procent av personerna under 30 år svarade att de aldrig använder katalogen för att hitta ett telefonnummer. Siffrorna borde inte alls vara speciellt annorlunda i Sverige så det känns som ett enormt pappersslöseri att dela ut katalogen till alla hushåll.
Eniro försvarar utdelningen av katalogen i Sverige med att 94% av svenskarna använde en papperskatalog minst en gång under 2005, "den är fortfarande en mycket stark produkt" säger Katarina Lind, produktchef för de tryckta katalogerna hos Eniro i dagens SvD.
Bara i Stockholm går det åt 4 ton papper och Sverige består ju till största delen av resten av landet, så det blir mycket papper... väldigt mycket papper.
För ungefär tio år sedan (tror till och med att det var över tio år sedan) delade Posten ut en ny postnummerkatalog, då kom jag ihåg att man fick hem en blankett där man fick välja att beställa den i pappersformat eller på CD-skiva. Mycket har hänt med svenskarnas datoranvändng sedan dess, jag tycker att Posten låg ganska tidigt ute och att Eniro håller sig kvar i stenåldern.
Postnummerkatalogen var ju en kostnad för Posten och telefonkatalogen med Gula Sidorna en inkomstkälla för Eniro, det lär nog förklara en hel del av detta.
Själv kastar jag papperskatalogerna direkt i pappersåtervinningen, obläddrad.
Andra bloggar om: miljö, slöseri, naturresurser
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar