måndag 30 juli 2007

hemma igen...

Gårdagskvällen ägnade jag åt att fixa till lite mobilkamerbilder, som inte var de absolut bästa. Tyvärr blev min riktiga kamera fuktskadad i Umeå men tur i oturen har jag en bra mobilkamera.


"V" som varför?

Cax undrade varför det finns så många björkar i Umeå. Svaret är enkelt. Umeå, liksom Sundsvall brann ner i varsin stor brand samma dag 1888. I Sundsvall byggdes det upp en ny stenstad, trä blev förbjudet byggmaterial i stadskärnan. I Umeå planterades björkar längst gatorna i den upbyggda staden för att inte framtida eldar skulle spridas så lätt mellan husen. Umeå kommun ger fortfarande bort björkplant till de fastighetsägare som vill plantera björk.

Alla blir inte stora och ståtliga.

---



En kulinarisk upplevelse var rullpizza. En tunn pizza som toppades med sallad, dressing, vitlöksdressing och tomater för att sedan rullas ihop som en kebabrulle. Det fanns två kiosker bredvid varandra. En skyltade med att de var "först" och den andra var "bäst i test". Vi testade den "bästa". Sliskigt men gott.

Luigi var inte blyg, Hustrun ville ha pasta med Luigi.


Här kände sig inte någon kallad att parkera sin cykel.

---


Vill man leka veterinär kan jag rekommendera ett besök på Röda Korsets Second-Hand i Umeå, de har en så fin anatomiplansch över kaninens uppbyggnad till salu.


Min egen shopping blev inte fem sju par skor. Jag nöjde mig med en liten regnrock att ha i fickan "utifall att..." på just Röda Korset för 5 kronor!

---


Tillbaks till fotbollen. Häromdan öste jag ju lovord över Gaffatejp som man kan laga tält med. Vill man ha en mer elastisk tejpning rekommenderar jag eltejp.


De nya, fina, dyra fotbollskorna för inte tur med sig. Turskorna är spruckna från stortån till lilltån men är "såååå sköna..."

Nä, nu ska jag försöka torka min fuktskadade kamera, funderar på om jag ska lägga den i kieselgrus som är enormt fuktabsorberande...


---
Andra bloggar om: , , ,

15 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka fina bilder! Även om björk inte tillhör mina favoritträd. :)

Evalinn sa...

Fina bilder, shoppingen verkar ju ha varit toppen :-)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
rigg sa...

lotta >> pollenallergiker?

evalinn >> jo, den mer shoppingalerta tyckte shoppingen var toppen :)

knicksgrl... >> skulle tro det va... bye bye med den kommentaren!

Anonym sa...

Första gången jag slängde en blick på din bild av rullpizza trodde jag det var en liten död kyckling som låg där uppsträttad. Jag antar att det säger mer om mig än om dig. Hmmm... censurera mig inte nu!

rigg sa...

lilla blå >> eftersom jag jag sett att du läst mitt nästa blogginlägg också vet jag inte om iakttagelsen säger mer om mig eller dig... :)

Karin sa...

Rullpizza! Väcker många minnen till liv...

Pollen ja. I Ume är näsdukar och Clarityn storsäljare på vårarna.

rigg sa...

Karin >> Du låter som en (fd?) umebo!

Cax sa...

Sedär...då stämmde det, det jag trodde om alla björkar!
Snygga dojjor...ska nog ta och kasta på lite tejp på mina med!
Då endast för utseendet! :)

Anonym sa...

Ni är märkliga ni norrlänningar.

Karin sa...

En gång i min ungdom...

Anonym sa...

Rullpizza låter ju hur gott som helst!

Hoppas din kamera blir bra igen, fast riktigt snygga bilder blev det med mobilkameran :)

Matilda sa...

Låter som en händelserik resa, fint ackompanjerat (fick slå upp det ordet på NE för att stava rätt) med trevliga biler :)

På tal om pizzarulle, är det någon som vet vad en halvt inbakad pizza är något? De säljer det på pizzerian här i närheten, det låter skumt..

rigg sa...

nfavm >> rullpizza var smarrigt, man borde kunna göra en hemma!

cax >> kände du bara på dig att det var så?

matilda >> en halvinbakad pizza är en där kanterna är uppvikta, brukar se ut (ungefär) som en båt. Har aldrig förstått vitsen...

Matilda sa...

ah, tack för upplysningen. Inte heller jag förstår vitsen...