torsdag 19 juli 2007

kameleonten...

Har haft en kameleont liggandes på mitt skrivbord i flera månader nu. Alltså en bild av en kameleont. Kommer inte ihåg varför jag bildgooglade efter den.

Konsulterar Wikipedia: "Kameleonter (Chamaeleonidae) är en familj i ödlornas underordning och kräldjurens klass...Båda ögonen är fullkomligt oberoende av varandra i sina rörelser och kan riktas åt två olika håll samtidigt. Denna egenskap gör det möjligt för kameleonten att, utan att röra sig, betrakta hela sin omgivning och enkelt upptäcka sitt byte. Tungan ligger i vilande tillstånd sammandragen i svalget, men kan sträckas ut 15 till 20 cm. Kameleonterna är kända för sina färgförändringar. Färgbyten sker med hjälp av optiska hudceller som ligger i olika skikt på varandra. Varje skikt skapar en annan färg".

Nej, jag kommer fortfarande inte på varför jag har en kameleont liggande på skrivbordet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Spelar ingen roll. Intressant läsning. Tänkte på Marty Feldman... hans ögon var väl oberoende?

rigg sa...

lotta >> Han kanske hade varit kameleont i sitt förra liv?

Matilda sa...

"jag är en liten kameleont, en blandning av kamel och dront..."

kunde inte låta bli...

rigg sa...

matilda >> *hahaha* Undrar hur en korsning mellan kamel och dront skulle se ut?