lördag 14 juli 2007

jag matbloggar!

Eftersom jag bloggar om det mesta, som en pyttipannablogg, kan jag prova på något nytt och matblogga lite också. Det kanske inte är så mycket till middagsmat men passar perfekt i tv-soffan på kvällen. När barnen var mindre passade vi på och gjorde denna på helgerna ibland, efter barnen hade somnat, men fler än en gång vaknade de av vitlöksångorna...

Räkor från helvetet.

En riktigt het och vitlöksdrypande räkrätt som garanterat håller vampyrerna borta.

Jag tillagar rätten på känn, så jag kan inte ge exakt recept - smaka er fram, men börja såhär:

1,5 dl olivolja
2-3 stora vitlöksklyftor
2 tsk Tabasco

Hetta upp ingredienserna ordentligt och smaka av med en bit bröd, glöm inte namnet på rätten - det ska vara starkt, så troligen får ni tillsätta mer vitlök och tabasco.

Tillsätt 500 g skalade räkor och låt dem bara bli genomvarma, kör ni räkorna för länge blir de gummiaktiga.

Servera med ris, bröd att bryta och doppa i vitlöks-tabasco-oljan och gärna en iskall öl...

---
Andra bloggar om: ,

6 kommentarer:

stella sweden sa...

Cayennepeppar då?

rigg sa...

stellapolars >> hellre en skvätt tabasco till. Och visstja, pudra över lite paprikapulver eller cilipulver innan servering, mest som dekoration...

stella sweden sa...

Vitt vin då?

rigg sa...

stellapolaris >> Vitt vin är också okej!

Lotten Bergman sa...

Jag har för fem timmar sedan serverat detta till femton personer. Med champagne till. Trots att det var en urgammal infryst påse mikrominimala (säkerligen bannlysta) Euroshopperräkor, blev det stor succé.

En får tacke.

rigg sa...

lotten >> aha, får lägga champange till "att dricka till-listan!". Kul att du och dina femton uppskattade rätten!