onsdag 17 januari 2007

konstig statistik

Som bloggare är jag ju lite nyfiken på om folk läser mina inlägg eller inte. Ett sätt att ha lite koll på det är att använda olika statistiktjänster som finns på Internet, jag la ganska tidigt in en besöksräknare så jag kunde se hur många som kikade in. För några dagar sedan kompletterade jag den med en mer avavcerad tjänst där man bland annat kan se hur länge besökarna stannar på bloggen och vilka sidor de besöker. När jag kollade den senare blev jag besviken, 65% av besökarna stannade mindre än 5 sekunder enligt den statistiken. Fem sekunder, då hinner man inte läsa någonting tänkte jag och kände mig helt dissad tills jag läste det finstilta. Tjänsten känner av sidladdningarna, så om en besökare bara läser startsidan med de 20 senaste inläggen utan att klicka vidare till kommentarer eller äldre inlägg registeras det som ett femsekundersinlägg. Då kändes det genast mycket bättre.

Nu skriver jag det jag vill skriva och inte vad jag tror att andra vill läsa, det är viktigt för mig. Jag startade för en dryg månad sedan då jag hade överskott i hjärnnan och såg detta som ett bra sätt att skriva av mig. Inläggen har varit väldigt blandade, alltifrån ganska personliga inlägg till allmänt svammel och en gnutta humor. Visst, av statistiken vet jag vilka inlägg som har dragit flest besökare men det styr mig inte i mitt bloggande, annars skulle ni få läsa mer sex, mer diskussioner om negerbollar och tio små negerpojkar, mer politik. Jag är nöjd med de få besökare som hittar hit och känner glädje i att en handfull personer återkommer regelbundet, flera av dem helt okända för mig.

Kommentarer är alltid roligt, jag inser att jag har alldelens för få läsare för att varje inlägg ska bli kommenterat men det är som sagt var alltid kul med respons på det man har gjort.

Såg förresten idag att bloggportalen.se har startat igen, välkommen tillbaks!

Andra bloggar om: , , ,

16 kommentarer:

Spretti sa...

Hej! Inte varit här tidigare men fick fram dig genom att söka på Bloggosfär. Verkar vara en fin blogg du har. Jag är övertygad om att bloggarna inte vore så många om det inte fanns betydligt fler läsare.

rigg sa...

Hej Spretti och tack för omdömet! Du har nog rätt... Det är nog betydligt fler läsare än vad det finns bloggar, men jag tycker att man ser av kommentarerna på bloggarna att det är mest bloggare som kommenterar andras bloggar. Kollade din profil men du verkar inte ha någon blogg... ännu ;)

Välkommen tillbaks!

Anonym sa...

Intressant det där med hur du kunde kolla bloggstatistiken. Tyvärr så går ju inte det att ha det så när man har aftonbladet som blogg eftersom de inte stödjer html. Hade varit kul att veta hur länge de stannade & så. :)
Man blir så satans sugen på att byta bloggportal när man läser om hur mycket andra kan göra på sina bloggar som inte jag kan :O

rigg sa...

Hej love. Ja vilken bloggtjänst som är bäst är ju en svår fråga. Alla har ju sina plus och minus. Aftonbladets plus är ju att den visar nya inlägg i ytterkanten. Tittade på den när jag valde tjänst. Lämnade bloggspace.se efter första veckan för jag tyckte den var ful. Föll för blogspot därför att den är så ren och snygg, Aftonbladets är lite för plottrig för min smak. Blogspot är också väldigt anpassningsbar. Statistikprogrammet jag använder dolt är statcounter. I gratisversionen visar den statistiken (ip-adresser, sökträffar, mest besökta sidor, tider och massor med annat för de 100 senaste träffarna, vill man "ha mer" får man betala. Sedan har jag susnets räknare med enkel statistik. Där blir själva statistiken rensad varje natt men den mejlas hem då.

Anonym sa...

Okej, Tack då förstår jag :) Jo jag får fundera på att byta bloggportal. För aftonbladet gillar jag inte längre, inte nu när man ser hur bra alla andra kan kolla sina bloggar :)

Anonym sa...

Statistik ska man nog inte hänga upp sig på, den visar olika beroende på vilken räknare man anvvänder, topplistor etc.

Jag gillade inte blogspot, gjorde misstaget att byta till BETA. Tyckte den var den mest krångligaste jag varit med dom och då har jag bloggat i många år och även haft egen domän.

Nu är jag relativt nöjd med wordpress. Visserligen kommer man inte åt någon html i mallarna vilket är negativt, men man får så mycket annat bra och överskådligt, hur många som läser ett visst inlägg, varifrån de kommer, vilka länkar man trycker på hos mig osv.

rigg sa...

alter ego: ja, det är ju en vanesak, jag har inget problem alls... jag har ju bara bloggspace att jämföra med. Nu är ju inte blogger (blogspot) BETA längre och vad jag har förstått var det mycket strul tidigare (jag har bara varit där i en månad). Jo, statistiken diffar mellan olika räknare, man får ta allt med en nypa salt...

ika sa...

jag har precis skaffat blogspot och undrar just hur man ser hur många som varit in på sidan.. Du verkar veta så du får gärna skriva tillbaka .... besöksräknare verkar coolt ...

rigg sa...

ica >> Jag använder susnets räknare ( www.susnet.se/tjanster ). Den är enkel. Registrera dig där, sedan är det bara att följa anvisningarna. En liten kodsnutt som kopieras in i en html/javascript "page element" i sidospalten på bloggen.

malin sa...

Hej! Verkligen snygg blogg! Men hur har du fått dit statistiken? har försökt på susnet men den verkar inte vilja fastna på min blogg. Du har inte någon bra länk?

rigg sa...

malin >> När du har registrerat dig på susnet klickar du på "mina koder", markerar och kopierar ut den koden. Sedan gör du en sån där html/javascript-sidmojäng och klistrar in den koden där. Tänk på att det är två olika koder som ska in: Dels koden som räknar själva besöken och dels koden som skriver ut antalet besökare. Bägge ska in i sidomojängen.

malin sa...

Okej. Tror jag hänger med, men jag tror det funkar nu! tack så mycket :-)

Andrea sa...

om man har valt att ha en glömd besöksräknare, osynlig alltså, kollar man då statistiken på sitt konto på susnet? tack på förhand

rigg sa...

p >> Du loggar in på Susnet.se/tjanster. Vill du ha mer avancerad statistik med bland annat förträffliga sökordslistor kan jag bland annat rekommendera Google analytics

Andréa Fässler sa...

Hej. hur får jag statestikräknare i min blogg? Kan du hjälpa mig? Tack på förhand!

Anonym sa...

hvad jeg ledte efter, tak