lördag 20 januari 2007

peace & love & the stooges

För snart tre år sedan bilade jag ensam till Skelleftefestivalen för att titta på Iggy & The Stooges som då gjorde sin första och hittils enda sverigespelning ett par dagar innan de äntrade Roskildes scen. Spelningen var det häftigasete jag sett på en rock-scen, ett gäng gubbar i 55+ åldern som totalt rockade skiten ur allt och alla andra som klev på en scen. Så primalt primitivt, så enkelt och brutalt. Jag blev nästan nostalgiskt tårögd nu när jag letade rätt på och läste Per Bjurmans +++++ recension i Aftonbladet. Expressens recension var minst lika lysande men den hittar jag inte nu.

"Personligen hade jag även ynnesten att få se en hel del utländska drömspelningar. Iggy & The Stooges var till exempel en ren chock i Skellefteå
skrev Per Bjurman senare i Aftonbladet när han sammanfattade festivalsommaren 2004

Nu är det dags igen i sommar, Iggy hinner fylla 60 innan han ställer sig på Peace&Love festivalens scen i Borlänge tillsammans med sitt gamla band från sextiotalet. The Stooges i orginalsättning förutom Mike Watt på bas som har fått ersätta Dave Alexander som söp ihjäl sig på 70-talet. Gitarristen Ron Asheton och hans lillebror Scott (trummor) bildade The Stooges 1967 tillsammans med Iggy. Bandet upplöstes i denna sättning 1970 för att återuppstå ett tredjedels sekel senare som om världen hade stått stilla under tiden.


Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: