tisdag 23 januari 2007

så svensson är jag...

Aftonbladet presenterar en rapport från SCB som presenterar den svenska familjen. Jag roade mig med att bryta ner artikeln i dess beståndsdelar och svarar på påståendena utifrån mig och min familj. Där jag eller familjen är en riktig Svensson har jag gett 1 poäng, delvis sant har fått ½ poäng.

Mamma Anna-Maria, 42 år ½
Pappa Lars-Erik, 39 0
Johansson0
Barnen Emma, 12 och Johan, 15.½
Villa i en ickebestämd tätort1
Kör silvergrå Volvo av 2000 års modell 0
Gemensam inkomst på 50 000 kronor per månad.½
Lars, som arbetar i industrin tjänar 28 100 kronor i månaden0
vård- och omsorgsarbetande Anna får nöja sig med 21 800 kronor före skatt.0
Pappan var hemma med barnen när de var små.½
Barnen idrottar regelbundet. 1
Dotter har ett eget husdjur. ½
Sonen har egen tv på rummet.1
Familjen är inga hälsofreaks. 1
Mannen är lätt överviktig 0
hela familjen sätter i sig 1,2 kilo godis per vecka. 0
De äter bullar och kakor motsvarande ett kilo. 0
Föräldrarna tackar inte nej till några glas vin.1
Tillsammans gör de slut på en liter vin i veckan 0
De unnar sig även varsin sexa starksprit i veckan. 0
De delar också på tre burkar starköl. 0
Däremot röker de inte. ½
De kan också se fram emot flera år tillsammans efter pensionen. Lars väntas gå bort vid 79 års ålder medan Anna blir 83 år gamma?
Totalt
7,5

Jag är alltså 32% Svensson... Och när jag hade kråglat färdigt med denna text och bråkat med tabell i blogger (vilket inte är det enklaste) hittade jag en färdig test
här. Jag fick ungefär samma resultat där också.

Andra bloggar om: , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Inte var du väl helt ärlig på dessa påståenden

- Hela familjen sätter i sig 1,2 kilo godis per vecka.
- De äter bullar och kakor motsvarande ett kilo.

eller var det för att det gällde hela familjen?...Själv sätter du väl i dig såväl 1,2kg godis per vecka som kakor och bullar motsvarande ett kilo?

rigg sa...

Hoppsan... så kan det gå när man inte korrekturläser det man skriver och har observant publik i fikarumet. Nädå, inte riktigt så mycket - men nästan...