fredag 19 januari 2007

update om lakritsfiguren...

Uppmärksamheten kring Fazers lakrits och dess omdiskuterade figur har lett till mycket debatt på E24 idag, en stor del av diskussionen har varit om bilden föreställer en pojke eller en flicka. Enligt Fazer har det aldrig varit viktigt att könsbestämma figuren.

"Det är varken en pojke eller en flicka. Vi föredrar att kalla det för en lakritsfigur" säger Cloetta Fazers vd Jesper Åberg till E24.

Åberg säger också att inget definitivt beslut är fattat angående figurens framtid men att designen inte är så gångbar internationellt.

Det finns de som i lakritsfigurens oklara könstillhörighet ser något positivt och gränsöverskridande, rentav något nydanande. En HBT-pionjär!

Andra bloggar om: , , , ,


6 kommentarer:

Béatrice Karjalainen sa...

Var tvungen att fråga min finska pappa om vad han ansåg om könstillhörigheten och han svarar pojke. Undrade då om de röda örhängena 8som jag tolkat det som) och då blev han fundersam. Så kanske det är som de skriver att det är en HBT-person på bilden :-)

rigg sa...

Hej Béatrice, ja det verkar ju som majoriteten i finland anser att det är en pojke medans svenskarna tolkar figuren som flicka. Det jag ändå tycker är bäst med det hela är att en stor del av diskussionerna på Internet idag styrdes över från en ras-diskussion till en köns-diskussion.

Anonym sa...

Det är ett könlöst lakritstroll. Jag minns att jag var kluven över detta i min barndom. En kille "kunde" ju inte ha örhängen, samtidigt som en tjej förmodligen skulle ha bikini på sig (minns att det fanns reklam i serietidningar där hela figuren syntes och inte bara huvudet).

Béatrice Karjalainen sa...

Visst är det lite kul att det blev en flicka/pojkedebatt hos N24.

Det var inte riktigt vad man väntade sig. Tror jag var delvis skyldig då jag bemötte den första som skrev att det var en pojke. Finländare brukar ju vara rätt konservativa av sig så att de skulle tycka en filur med örhängen var en kille var ju lite oväntat :-)

Anonym sa...

Mörk hy blir fult bara om...
man tycker att mörk hy är fult.
Så är det med den saken!

En figur är en figur och könet är självklart en flicka eller en pojke,allt efter humör eller läggning eller nåt sånt.


70-årig gubbe från Helsingfors som aldrig tänkt på "sken"!

immo.

rigg sa...

immo, vad jättekul att det tittar in 70-åriga gubbar här oxå! Och, det ligger en hel del i vad du säger!
"Skönheten ligger i betraktarens ögon" brukar man ju säga.