söndag 2 mars 2008

flytande skalning...

För några veckor sedan tipsade jag om GIMP, det helt gratis bildredigeringsprogrammet som jämförs med tiotusenkronorsprogrammet Adobe Photoshop. Många anser att bägge programmen spelar i samma division. Igår hittade jag ett filter till GIMP jag blev alldeles lyrisk över; Liquid Rescale som låter dig skala om bilder utan att förvränga motivet allt för mycket, ibland helt osynligt för blotta ögat.

Ett scenario jag hamnar i ofta: Jag har tagit en bild - helt perfekt förutom att det finns en störande detalj i ena kanten. Det kan exempelvis vara en arm på en person som passerade precis när jag knäppte. Vill jag beskära bilden för att ta bort den detaljen och ändå behålla proportionerna måste jag även kapa höjden på bilden. Ibland funkar inte det för motivet blir för beskuret.

Med GIMP och detta filter kan man då först beskära bredden och sedan med hjälp av Liquid Rescale skala upp bilden till de ursprungliga måtten.

Här visar jag ett annat användningsområde. Skala bilder för att göra dem bredare, smalare, högre eller lägre. Nu utgick jag från min bild av Staden bakom flötet för att göra en bild med mer panoramaeffekt.

Den ursprungliga bilden, beskuren på höjden.


Om man bara ökar bredden utan att använda Liquid Rescale blir allt utsträckt, se bland annat på flötet, huset rakt ovanför flötet och tornet.

Liqiud Rescale beräknar själv vilka partier av bilden som kan sträckas utan att förvränga bilden allt för mycket. Jämför flötet, huset ovanför och tornet med den övre bilden.


Ibland kan programmet behöva hjälp på traven. Då får man med hjälp av lagermasker markera vilka områden som skall skyddas för förvrängning. På samma sätt kan man markera områden som man inte är rädd om. Här finns en liten instruktionsfilm om detta (tyvärr ljudlös).

---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: