tisdag 4 mars 2008

vad gör jag?

Mymlan vill veta vad jag jobbar med, eller rättare sagt - hon vill att jag bloggar om det. Naturligtvis är det en utmaning som passades över till mig.

Ok, så här är det...

Egentligen är jag sjuksköterska, psykiatrisjuksköterska för att vara mer exakt. (Ja det heter sjuksköterska även när det är män som utövar yrket - det har Socialstyrelsen bestämt genom att bara ha en titel på denna skyddade legitimerade yrkestitel oavsett kön).

Jag skrev egentligen i början få förra stycket. Sedan i höstas är jag tjänstledig från vården och i stället står det utbildare på mitt anställningsbevis. Landstinget jag jobbar i är i färd att införa ett stort journalsystem inom all verksamhet som för patientjournal i hela länet. Ett och samma system i både primärvården (vårdcentraler och sånt) och sjukhusvården. Där kommer jag in i bilden, som utbildare i journalsystemet. Införandet drivs som ett projekt (det största i Landstingets historia) och vi är ett gäng som skall ro den skutan i land, ett gäng utspritt på tre orter vi får flaxa en hel del emellan. Själva utbildningsinsatserna är bara en liten del av det hela, allt-i-allo skulle vara en mer beskrivande titel.

Fixa manualer, lathundar, flöden, ha dialoger med kunder, tekniker och kundanpassare, bolla med kollegor och hitta bra lösningar för att knyta ihop det hela, fixa, dona och supporta. Trolla med knäna ibland och helt plötsligt upptäcka att nästa veckas schema är helt ommöblerat är vardagsmat. Jag har slutat bli stressad över att räkna in de tio "eleverna" och upptäcka att de är tolv istället, två datorer till ordnar man väl alltid fram före frukost - inklusive skarvsladdar, nätverkskablar och switch.

Nu har vi avklarat en tredjedel av sjukhusverksamheten. Den minsta tredjedelen (ja - tredjedelar kan väl vara olika stora). Kvar är de två största, tyngsta tårtbitarna.

Kul är det iallafall, utmanande spännande kul. Intressant och lärorikt kan jag lägga till den listan. Det gamla jobbet har jag kvar, i bakfickan, men just nu längtar jag inte ett dugg.

Detta är min vardag från måndag till fredag. Utmaningen bollar jag inte vidare till någon speciell person utan lämnar öppet till den som vill, och orkar...


---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,
---
Andra som har nappat på Mymlans utmaning.

Inga kommentarer: