fredag 29 juni 2007

en jävla bil...

Grrr...

Senaste månadens bilomkostnader:

  • Byte av glapp styrled = 950:-
  • Framvagnsinställning = 750:-
  • Ombesiktning = 200:-
  • Byte av kamrem = 4000:- (superbilligt för den bilen)
  • Byte av drivrem = 250:- (var nästan av, upptäcktes vid kamremsbytet)

Vid kamremsbytet upptäcktes också att ena motorfästet var trasigt. Nypris 1300:-, letar begagnat på skroten nu.

När vi bytte drivrem upptäckte vi att fästet till spännrullen var trasigt, har inte vågat kolla nypris - letar på skroten. Remjäkeln började slira redan efter en dag så nu står bilen tills vi lyckas spänna om den med den trasiga spännaren.

Trodde kamremsbytet var nästa år, intervallet har varit fem år eller 12 000 mil. Bytte rem för fyra år sedan efter motorhaveri. Remjäveln gick då av efter lite mer än fem år, veckan innan jag hade tid på verkstan. Kostade 15 000 hårt prutade kronor den gången. Nu har Renault minskat intervallet till fyra år för det var så många haverier på dem. Fixade byte direkt när jag fick veta att det är fyra år som gäller på den bilen nu, vågar inte chansa.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Herregud vad jag är glad att jag inte har bil.

Anonym sa...

Åsas resekostnader denna månaden.

Månadskort: 375:-

rigg sa...

lotta & åsa > Nej, det finns många transportsätt som är billigare. Men för mig är det ett nödvändigt ont.