måndag 11 juni 2007

make love not war

Via Etta hittade jag nyheten om att Pentagon planerade att bygga en "bögbomb" för att göra fiendesoldaterna homosexuella och mer intresserade av varandra än av att kriga. När jag började läsa trodde jag att det var gamla nyheter från 1950 eller -60 talet någon arkeolog hade grävt fram ur ett arkiv, men nej - året var 1994.

Detta var dock inte första gången US Army experimenterade med suspekta droger för att göra fiendesoldaterna stridsodugliga. På YouTube hittade jag detta...




Även den Brittiska Armén har ju gjort liknande experiment med LSD på soldater. Höjdpunkten var när en soldat klättrade upp i ett träd för att mata fåglarna.



I Metros artikel kan man också läsa att det föreslagits ett flygplan med starka stroboskopljus för att framkalla epileptiska anfall och en "kräkstråle" – kraftigt infraljud som skapar illamående.

Bra att Pentagon försöker få fram vapen som inte dödar eller skadar fienden så kraftigt, men idéerna är ju smått fantastiska, humor på hög nivå!

Själv avslutade jag min militära bana med vapenfri tjänstgöring på sjukhus efter att som vaktsoldat tvingats rycka vaktsäkringen ur min skarpladdade AK4 vid några tillfällen och även stått skjutklar och siktat på en repsoldat en gång.

---------
Update: Aftonbladet har också hittat nyheten. (12/6)

Andra bloggar om: , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, man borde kanske inte skratta men filmerna var små pärlor. Helt klart.

Unknown sa...

Det får en också att undra över vilka knäppa experiment den svenska militären har gjort.

rigg sa...

lilla blå: jag kan skratta åt filmerna!

luxor: de har jag missat, finns de oxå på youtube?