torsdag 14 juni 2007

grillkul

Vi lägger kol i grillen, Danskarna har Grillkul, roligt. Men roligt på Danska är lugnt på Svenska. Danskarna tar det väl lugnt när de grillar med kul. Norskarna då? kull... det är väl en lek, när man jagar och kullar varandra? Roligt, tycker barnen. Roligt på Norska är lugnt på Svenska. Undrar vad svammel heter på norska och danska?


Ursäkta att texten blev lite uppochner...

Idag har det iallfall inte varit väder för grillkul... drygt 10 grader, grått och regn.

Danmark och språk ja... kom att tänka på min första Köpenhamnsresa, jag var väl ungefär sju år. Ett bestående minne var när jag protesterade högljutt utanför korvkiosken, jag skulle inte ha någon jäkla pölsa, jag skulle ha korv. Kunde inte fatta hur Danskarna kunde kalla korv för pølse.

Mitt livs andra Köpenhamnsresa, knappt tio år senare, dök upp lite oväntat och lätt en bit ner i kommentarerna här. Vilket litet land vi lever i. Ibland känns det som alla känner alla...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Norrmännen "babbler", "prater tull".
Danskarna snakker vrövl.

rigg sa...

Lilla blå: vad bra, nu kan jag svamla på både norska och danska :)