måndag 18 juni 2007

klickbara länkar...

Nu och då har jag fått frågan hur man gör en klickbar länk i bloggkommentarerna.

För att göra det måste man handskriva lite vanlig html-kod och använda html-taggar, alltså kod som skrivs mellan dessa symboler: < och >. Alla taggar måste avslutas med en motsvarande stängningstagg, som har ett snedstreck, / efter första haken.

Exempel: En länk till min blogg skrivs som:

<a href="http://ipren.blogspot.com">riggs blogg</a>
Ett tips är att skriva <a href="">och sedan kopiera och klistra in länken mellan apostroferna, glöm inte att hela adressen inklusive http:// måste vara med. Sedan skriver du den text du vill ha klickbar och och avslutar med "stängningstaggen" </a>

När jag ändå har ångan uppe kan jag visa hur man kursiverar och gör fetstil också...

Fet (bold) stil skrivs med taggen b<b>detta blir fett</b>

Kursiv (italic) skrivs med taggen i<i>oj vad bokstäverna lutar</i>

Vill du ha både fet stil och klickbar länk, använder du bägge taggarna:
<b><a href="http://ipren.blogspot.com/">riggs blogg</a></b>
Det finns en hel del andra användbara taggar också, men dessa är de vanligaste och mest användbara.

Tips, om du testar, klicka på "förhandsgranska" och titta så det ser riktigt ut innan du postar, det är så himla snabbt gjort att glömma en stängningstagg, eller skriva lite fel.

Någon som undrar hur jag kunde skriva html-kod i bloggposten? Den taggen letade jag länge på nätet...
<xmp>taggen xmp gör att man kan skriva html-kod utan att den formatteras!

Andra bloggar om: ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det är härligt med fler som tar tid och förklarar såna saker. Många som kan struntar i det fastän det egentligen inte tar så lång tid.

Och tack för välkomnandet till bloggen!

rigg sa...

samira: Jag tycker det är kul att hjälpa till... Borde kanske ha satsat på ett jobb i nån support! :)

Anonym sa...

bra html-tips, jag kan ingenting. brukar använda passagens olika redigeringsverktygsgrejer (i bloggen) för att "översätta" till html när jag behöver. men jag vet ju inte vad jag gör egentligen. inte en susning.

rigg sa...

Kapet: Tänk vad mycket enklare det vore om bloggportalerna hade RTF-redigerare (alltså knappar för fet & kursiv stil samt länkar) i kommentarfönstret.

Anonym sa...

A Beautiful Mind

Anonymous sa...

Jag har gått igenom relationen saga med min man i 2 år eftersom han fuskar på mig och den här kvinnan är otrogen
på mig med är böjd på att bryta mitt hem och vi till och med kom till en skilsmässa och bestämde mig för att lämna mig för den andra kvinnan, jag berättade för min vän på kontoret om skilsmässan på tisdag och hon rekommenderade mig till Dr Ilekhojie som räddade mitt äktenskap och tog min man tillbaka till mig och han knepade ner i går och ursäktade allt och svor aldrig att lämna eller fuska på mig någonsin igen och är så glad min familj är tillbaka och mina barn är glada att alla har liknande förhållande problem bör kontakta honom på gethelp05@gmail.com eller ring +2348147400259 jag är så glad min familj är tillbaka och jag vill att alla par ska förstå att skilsmässa aldrig är svaret WEBSITE: https://ilekhojie-solutions.webnode.com