tisdag 5 juni 2007

inte lsd?

Att Beatles gamla låt Lucy in the Sky with Diamonds handlar om LSD har ju varit en vedertagen "sanning" i fyrtio år. LSD flödade ganska fritt i Englans musikkretsar 1967 och var då fortfarande lagligt att använda. Drogen härstammar från ett försök att tillverka en migränmedicin, kemisten Albert Hofmann tappade av misstag en droppe på sin hand, tappade koncentrationen och blev upprymd. Han tog då en större dos och upptäckte dess psykedeliska egenskaper.



Nu hävdar den 43-åriga brittiska hemmafrun Lucy Vodden att den handlar om henne. Julian Lennon hade ritat en teckning av sin 3-åriga dagiskamrat en dag när pappa John hämtade honom från dagis. Sedan skrev han låten om Julians teckning. Hennes påståenden backas upp av flera Beatlesbiografi-författare.

Det kan vara en logisk förklaring, om än inte lika psykedeliskt 1967.


Andra bloggar om: ,

9 kommentarer:

Anonym sa...

Spam!

Skaparna av Guttaperka är efter moget övervägande tillbaka med två små bloggar på halvfart, en om döden och en om allt annat. Skaparna av Guttaperka har abstinensbesvär.

stella sweden sa...

Oj, hoppsan! Här ligger ett exakt likadant meddelande jag fick, virus på gång...

:)

Min lapp är i behov av lite LSD tror jag, hon har fortfarande inte lyckats läsa Bushs lips...

rigg sa...

hoppsan: Normalt sett brukar jag radera spam men detta var ju från skaparen (skaparna?) av Guttaperka så då var det helt plötsligt helt annat *ler*

Så, frestelsen blev för svår? Välkommen tillbaks!

(Är du förresten pluralis?)

Stella: Jag tror spamet sprider sig som en löpeld i bloggosfären just nu!

Anonym sa...

Lucy-teckningen har jag hört om i många år. Jag trodde det var den som var den vedertagna sanningen?

Guttaspammet, ja. It's everywhere. Gutta misses us dearly. Gutta cannot live without us. Det är en vedertagen sanning.

rigg sa...

lilla blå: Jag har missat den nyheten tidigare. Intressant hur mycket gamla "nyheter" det dyker upp i pressen!

Matilda sa...

Har sett en dokumentär där John Lennon berättar detta. Old news! ;)

rigg sa...

matilda: å faan, då är det nog så. lustigt att tidningarna inte har bättre koll på vad som är gamla / nya nyheter...

Anonym sa...

Svensk tidning? Inte undra på... de kan ju ibland flänga upp saker på löpet som inträffade för åratal sedan.... Egentligen är det rätt kaxigt, när man tänker efter... Snart rapporterar de nog vilka som vann 2:a världskriget. Nån kan ju ha missat det... ;-) Kram på dig, Rigoletto!

rigg sa...

Lilla Blå: Såg i artikeln att DN köpt nyheten från Pressens Mediaservice. De kanske hade arkivstädning där.